Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68125
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPaulo Henrique de Queiroz Nogueirapt_BR
dc.creatorThales Amaral dos Santospt_BR
dc.creatorWesley Frank da Silva Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-07T20:48:12Z-
dc.date.available2024-05-07T20:48:12Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.spage80pt_BR
dc.citation.epage89pt_BR
dc.identifier.issn2178-7654pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68125-
dc.description.abstractHuman sexuality, mainly due to cultural and religious influences, has been the result of profound polemics and divergences in the context of society against those who have gender and/or sexual orientation that diverge from the pattern of heteronormativity. Discriminatory and prejudiced behaviors and biased have been inserted in several spaces, especially in the school environment. Although the role of the school is to educate citizens for diversity and differences, what is verified is that these spaces need to review their principles and practices in relation to sexuality, contributing to the deconstruction of old and outdated paradigms. Given this scenario, this article aimed to discuss gender, human sexuality, and LGBTQIAophobia in the school environment, identifying the primary forms of discrimination suffered by LGBT+ students, with an emphasis on differences and the right to citizenship. Through a systematic review of the literature, we show that the reproduction of distorted ideas about sexual orientation, especially in the school environment, has contributed to the development and consolidation of aggressive and violent behavior against LGBTQIA + individuals.pt_BR
dc.description.resumoA sexualidade humana, sobretudo em virtude de influências culturais e religiosas, tem sido fruto de profundas polêmicas e divergências no âmbito da sociedade contra aqueles que apresentam gênero e/ou orientação sexual divergentes do padrão de heteronormatividade. Condutas e comportamentos discriminatórios e preconceituosos têm se inserido em diversos espaços, com destaque no ambiente escolar. Embora seja atribuição da escola o papel de formar cidadãos para a diversidade e as diferenças, o que se verifica é que esses espaços necessitam revisar seus princípios e práticas em relação à sexualidade, contribuindo para a desconstrução de velhos e ultrapassados paradigmas. Diante desse cenário, o presente artigo teve como objetivo discutir gênero, sexualidade humana e LGBTQIAfobia no ambiente escolar, identificando as principais formas de discriminação sofridas pelos alunos LGBTQIA+, com ênfase nas diferenças e no direito à cidadania. Por meio de uma revisão sistemática da literatura, mostramos que a reprodução de ideias distorcidas acerca da orientação sexual, de modo especial no ambiente escolar, tem contribuído para o desenvolvimento e consolidação de um comportamento agressivo e violento contra os indivíduos LGBTQIA+.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPergaminhopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOrientação sexualpt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectLGBTQIAfobiapt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectCidadaniapt_BR
dc.subject.otherOrientação sexualpt_BR
dc.subject.otherIdentidade de gêneropt_BR
dc.subject.otherDiscriminação sexualpt_BR
dc.subject.otherEscolapt_BR
dc.subject.otherCidadaniapt_BR
dc.titleEstudantes LGBTQIA+ na escola: o arco-íris nem sempre coloridopt_BR
dc.title.alternativeLGBTQIA + students at school: the rainbow is not always colorfulpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.unipam.edu.br/index.php/pergaminho/article/view/2229pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8073-1214pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0006-5872-7212pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Estudantes LGBTQIA+ na escola_ o arco-íris nem sempre colorido.pdf131.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.