Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68126
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPaulo Henrique de Queiroz Nogueirapt_BR
dc.creatorThales Amaral Dos Santospt_BR
dc.creatorWesley Frank da Silva Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-07T20:48:55Z-
dc.date.available2024-05-07T20:48:55Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.spage65pt_BR
dc.citation.epage79pt_BR
dc.identifier.issn2178-7654pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68126-
dc.description.abstractAn LGBTQIA + person can go through school with his/her sexual orientation invisibly, or rather, with the people around him/her expecting him/her to be a heterosexual person, as this is the standard set. It is a position that possibly avoids the negative effects of assuming oneself, such as the physical and verbal violence of everyday life. However, on the other hand, it brings a stressful routine to the teacher, and as social relations at school deepen, more and more effort is spent to make his/her sexual orientation invisible, in addition to losing an important opportunity to deal with the topic at school. In this article, we do not envisage broadening the debate on sexual orientations, but showing how, for whom and at what moments educators negotiate their sexual orientation and become public in the school environment, through interviews with LGBTQIA + educators from a school.pt_BR
dc.description.resumoUma pessoa LGBTQIA+ pode passar pela escola com sua orientação sexual de forma invisível, ou melhor, com as pessoas ao redor esperando que ela seja uma pessoa heterossexual, já que este é o padrão colocado. É uma posição que possivelmente evita os efeitos negativos em se assumir, como a violência física e verbal do dia a dia. Entretanto, por outro lado, traz uma rotina estressante para a/o professor, sendo que à medida que as relações sociais na escola vão se aprofundando, cada vez mais esforço é gasto para que sua orientação sexual seja invisível, além de que se perde uma importante oportunidade para se trabalhar a temática na escola, da melhor forma possível. Neste artigo, não vislumbramos ampliar o debate sobre as orientações sexuais, mas mostrar como, para quem e em quais momentos educadoras/es negociam sua orientação sexual e se torna pública no ambiente escolar, a partir de entrevistas com educadoras/es LGBTQIA+ de uma escola.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPergaminhopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectSexualidadept_BR
dc.subjectViolência escolarpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherIdentidade de gêneropt_BR
dc.subject.otherSexualidadept_BR
dc.subject.otherViolência escolarpt_BR
dc.titleExperiências de professoras/es LGBTQIA+ dentro de uma escolapt_BR
dc.title.alternativeExperiences of LGBTQIA + teachers within a schoolpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://https://revistas.unipam.edu.br/index.php/pergaminho/issue/currentpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8073-1214pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0006-5872-7212pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Experiências de professoras_es LGBTQIA+ dentro de uma escola.pdf172.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.