Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68162
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorElayne Cristina Rocha Diaspt_BR
dc.creatorLibéria Rodrigues Nevespt_BR
dc.creatorItalo Rômulo Costa da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-10T00:05:47Z-
dc.date.available2024-05-10T00:05:47Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.citation.issue7pt_BR
dc.citation.spage401pt_BR
dc.citation.epage420pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.53660/CONJ-445-501pt_BR
dc.identifier.issn1657-5830pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68162-
dc.description.abstractThis article concerns the challenges of bilingual education for deaf students in the public school. It presents considerations based on the results of a research developed in two public schools in Belo Horizonte –MG, Brazil: two cases of teaching-learning processes in Portuguese Language area, by two deaf students in the 5th grade. The study made use of direct observation of the context and short semi-structured interviews. We can affirm that both schools offered the set of support provided for attending the students, however, the work still seems to be organized in a context of adaptation of deaf students to pedagogical projects, from the paradigm of deafness only as a disability. The use of Libras was perceived only as a mediator in the learning of the Portuguese Language; in addition without considering the linguistic particularities of deaf students; as well. the inattention to the construction and/or affirmation of their identities. It confirms how far we are from a bilingual and bicultural teaching for the deaf from the perspective of Inclusive Education.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo aborda os desafios para uma educação bilíngue de estudantes surdos na escola comum. Apresenta considerações mediante os resultados de pesquisa desenvolvida em duas escolas públicas de Belo Horizonte – MG: duas circunstâncias de ensino-aprendizagem na área de Língua Portuguesa por parte de duas estudantes surdas no 5º ano do Ensino Fundamental. Utilizou-se de observação direta do contexto e entrevistas curtas semiestruturadas. É possível afirmar que ambas as escolas ofereciam o conjunto do suporte previsto para o atendimento das alunas, entretanto, o trabalho parece ainda estar organizado numa perspectiva de adaptação do estudante surdo aos projetos pedagógicos, a partir do paradigma da surdez apenas enquanto deficiência. Percebeu-se o uso da Libras apenas como mediadora na aprendizagem da Língua Portuguesa; além da desconsideração das particularidades linguísticas dos estudantes surdos; bem como a desatenção com a construção e/ou afirmação de suas identidades. Confirma o quão estamos distantes de um ensino bilíngue e bicultural para os surdos na perspectiva da Educação Inclusiva.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofConjecturaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSurdospt_BR
dc.subjectLibraspt_BR
dc.subjectLíngua portuguesapt_BR
dc.subjectBilinguismopt_BR
dc.subjectEscola comumpt_BR
dc.subject.otherSurdospt_BR
dc.subject.otherLíngua brasileira de sinaispt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesapt_BR
dc.subject.otherEducação de pessoas com deficiência auditivapt_BR
dc.subject.otherBilinguismopt_BR
dc.subject.otherEscola públicapt_BR
dc.titleEstudantes surdos na escola comum: desafios para a educação bilínguept_BR
dc.title.alternativeDeaf students at the public school: challenges for bilingual educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/445pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6181-1710pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7818-4434pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7481-2883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Estudantes surdos na escola comum_ desafios para a educação bilíngue..pdf299.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.