Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68184
Type: Artigo de Periódico
Title: Do conselho da província à assembleia geral: os homens e as ideias em torno de Bernardo Pereira de Vasconcelos (1795-1850)
Other Titles: From the council of the province to the general assembly: the men and the ideas surrounding Bernardo Pereira de Vasconcelos (1795-1850)
Del consejo de la provincia a la asamblea general: los hombres y las ideas entorno a Bernardo Pereira de Vasconcelos (1795-1850)
Authors: Dalvit Greiner de Paula
Luciano Mendes de Faria Filho
Abstract: Este artigo apresenta os resultados iniciais de nossa pesquisa que investiga a influência do pensamento mineiro na construção do Estado imperial tomando como referência as ideias, as ações e a legislação produzida acerca da educação na Província de Minas Gerais. Bernardo Pereira de Vasconcelos (1795-1850), seu mais influente deputado, é o parlamentar que faz do Conselho e da Província o laboratório de inserção de suas ideias no plano nacional buscando solucionar os desafios propostos pelo Liberalismo no início do século XIX. Usando como fonte as Atas do Conselho e os principais periódicos da época, apoiados no referencial teórico da História Cultural e a metodologia de Análise do discurso, confrontamos as fontes na tentativa de abstrair os traços de modernização, aplicados à educação, afetos ao Liberalismo no Brasil Império, cujo objetivo era educar, civilizar e modernizar o país.
Abstract: This article presents the initial results of our research that investigates the influence of the thinking of the Deputies of Minas Gerais on the construction of the imperial state, taking as reference the ideas, actions and legislation producedconcerning Education in the Province of Minas Gerais. Bernardo Pereira de Vasconcelos (1795-1850), its most influential deputy, is the parliamentarian who turns the Council and the Province into a laboratory for the insertion of his ideas at the national level, seeking to solve the challenges posed by Liberalism in the early nineteenth century. Using as a source the Atas do Conselhoand the main periodicals of the time, supported by the theoretical reference of Cultural History and the Discourse Analysis methodology, we confront the sources in an attempt to abstract the traits of modernization applied to education and linked to Liberalism in the Brazilian Empire, whose objective was to educate, civilize and modernize the country.
Subject: Sociabilidade
Intelectuais
Educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.18817/ot.v16i27.676
URI: http://hdl.handle.net/1843/68184
Issue Date: 2019
metadata.dc.url.externa: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/676
metadata.dc.relation.ispartof: Outros tempos
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.