Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68239
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dc.creatorBárbara Bruna Moreira Ramalhopt_BR
dc.creatorLúcia Helena Alvarez Leitept_BR
dc.date.accessioned2024-05-13T19:57:41Z-
dc.date.available2024-05-13T19:57:41Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume58pt_BR
dc.citation.issue58pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID22412pt_BR
dc.identifier.issn1981-1802pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68239-
dc.description.abstractThe demand for school education access under the imaginary of the development of people and the nation is a narrative strongly present in Brazilian society. Based on anti-colonial theories, the present article proposes to examine this discourse and, from that, to outline the concept of colonia-lity in school education. To this end, we will first carry out a contextualization of the approaches that are dedicated to the interpretation of the world-system with reference to the events of domi-nation of people, cultures and territories inaugurated between the 15th and 16th centuries and, under this approach, we will deal with the theoretical discussion regarding school education. Finally, in order to identify aspects of the validity of coloniality in the educational context, we will analyze excerpts from interviews and records in a field notebook derived from a recently conclu-ded PhD research. The discussions carried out in the article lead us to conclude that guaranteeing the right to education indeed for all is conditioned by the decolonization of the school, its culture and its practices.pt_BR
dc.description.resumoA reivindicação do acesso à educação escolar sob o imaginário do desenvolvimento dos sujeitos e da nação é uma narrativa fortemente presente na sociedade brasileira. Sob as teorias anticoloniais, o presente artigo se propõe a examinar este discurso e, a partir disso, a delinear o conceito de colonialidade da educação escolar. Para tanto, realizaremos, em primeiro lugar, uma contextualização das abordagens que se dedicam à interpretação do sistema-mundo tendo como referência os eventos de dominação de sujeitos, culturas e territórios inaugurado entre os séculos XV e XVI e, sob este enfoque, nos dedicaremos à discussão teórica relativamente à educação escolar. Por fim, com vistas a identificarmos aspectos da vigência da colonialidade no contexto educacional, analisaremos excertos de entrevistas e registros em caderno de campo derivados de uma pesquisa de doutorado recentemente concluída. As discussões realizadas no artigo nos levam a concluir que a garantia do direito à educação de fato para todos está condicionada à descolonização da escola, sua cultura e práticas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Educação em Questãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectColonialidade da educaçãopt_BR
dc.subjectTeorias anticoloniaispt_BR
dc.subjectEducação escolarpt_BR
dc.subjectDireito à educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação colonialpt_BR
dc.subject.otherDecolonialidadept_BR
dc.subject.otherEducação escolarpt_BR
dc.subject.otherDireito à educaçãopt_BR
dc.titleColonialidade da educação escolar: aproximação teórica e análise de práticaspt_BR
dc.title.alternativeColoniality of school education: theoretical approach and analysis of practicespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/22412pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5679-4004pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2494-1679pt_BR
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