Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68241
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBárbara Bruna Moreira Ramalhopt_BR
dc.creatorLúcia Helena Alvarez Leitept_BR
dc.date.accessioned2024-05-13T19:58:34Z-
dc.date.available2024-05-13T19:58:34Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume60pt_BR
dc.citation.issue64pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID28737pt_BR
dc.identifier.issn1981-1802pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68241-
dc.description.abstractFrom the analysis of data from recently completed investigation and in dialogue with Itamar Vieira Juniors’ (2019) book, Torto Arado, we intend in this article to analyze the contestations or fissures to the coloniality of education caused by the resistant and insurgent presences of persons made Others at school context. This is a reflection subsidized by the anti-colonial perspectives that allow us to denounce the historical and contemporary alignment between formal education and the colonial project, but also to announce the necessity and viability of decolonizing the school decolonization. Under this perspective, in the present text, the testimonies of the research persons – which, to some extent, meet with the school experience of one of the protagonists of Torto Arado (VIEIRA JÚNIOR, 2019), Belonísia – lead us to conclude that, under the emancipa-tory perspective, it is imperative and urgent that school education be decolonized and, therefore, transformed, from the recognition of the persons made Others, of their knowledge and cultures..Keywords: Anti-colonial education. School decolonization. Anti-colonial theories. School education.pt_BR
dc.description.resumoA partir da análise dos dados de uma pesquisa de doutorado (Autor, ano) e em diálogo com a imprescindível obra Torto Arado de Itamar Vieira Júnior (2019), pretendemos neste texto analisar as contestações ou fissuras à colonialidade da educação provocadas pelas resistentes e insurgentes presenças dos sujeitos feitos Outros no contexto escolar. Trata-se de uma reflexão subsidiada pelas perspectivas anticoloniais que nos possibilitam denunciar o histórico e contemporâneo alinhamento entre educação formal e projeto colonial, mas também anunciar a necessidade e a viabilidade da descolonização da escola. Sob essa perspectiva, no presente texto, os depoimentos dos sujeitos da pesquisa que, em alguma medida, se encontram com a experiência escolar de uma das protagonistas de Torto Arado (Vieira-Júnior, 2019), Belonísia, nos levam a concluir que, sob uma perspectiva emancipatória, faz-se imperativo e urgente que a educação escolar se descolonize e, assim, se transforme a partir do reconhecimento dos sujeitos feitos Outros, de seus saberes e culturas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Educação em Questãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação anticolonialpt_BR
dc.subjectDescolonização da escolapt_BR
dc.subjectTeorias anticoloniaispt_BR
dc.subjectEducação escolarpt_BR
dc.subject.otherDecolonialidade na educaçãopt_BR
dc.subject.otherDescolonizaçãopt_BR
dc.subject.otherDecolonialidadept_BR
dc.subject.otherEducação escolarpt_BR
dc.titleOs Outros na escola e a escola dos Outros: contestações à colonialidade da educaçãopt_BR
dc.title.alternativeThe Others at school and the school of the Others: contestations of the education colonialitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/28737pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5679-4004pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2494-1679pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Os Outros na escola e a escola dos Outros_ contestações à colonialidade da educação.pdf186.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.