Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68306
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSandro Vinicius Sales dos Santospt_BR
dc.creatorIsabel de Oliveira e Silvapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-14T20:07:56Z-
dc.date.available2024-05-14T20:07:56Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume42pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage131pt_BR
dc.citation.epage150pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1517-9702201603137189pt_BR
dc.identifier.issn1678-4634pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68306-
dc.description.abstractThis article presents an analysis of the experience of children aged four to five years in an early childhood education institution. The category of experience was taken from the theories of François Dubet (1996), Walter Benjamin (1984 2011a 2011b), and early childhood social studies (SARMENTO (2002, 2008; CORSARO 2002, 2009, 2011, among others). The case study was conducted in a public early childhood education institution and involved 18 children and two teachers, used audiovisual recordings and notes records in a field diary to capture the children’s actions. The children in the institution articulated different logics of action in the relationships with each other and with adults, which were based on the integrative, strategic and subjective dimensions, which are essential to the concept of social experience. The article discusses the need to consider children in the context of relationships regulated by adults when one uses the categories of social action for the study of children’s experiences in early childhood education institutions. The analyses present an interpretation of such experiences, which are expressed through both the verbal and body languages of boys and girls. When experiencing the institution, children articulate such experience to their other life experiences, imprinting on them the character of continuity.pt_BR
dc.description.resumoO artigo apresenta uma análise das experiências de crianças de 4 e 5 anos na instituição de educação infantil. A categoria experiência foi tomada das teorias de François Dubet (1996), Walter Benjamin (1984, 2011a, 2011b) e dos estudos sociais da infância (SARMENTO 2002, 2008; CORSARO 2002, 2009, 2011, dentre outros/as). O estudo de caso foi desenvolvido em uma instituição pública de educação infantil, contou com a participação de dezoito crianças e duas professoras, e utilizou registros em caderno de campo e registros audiovisuais como forma de captar as ações das crianças. Desse modo, identificou-se que as crianças na instituição articulam diversas lógicas de ação nas relações que estabelecem entre si e com os adultos, baseadas nas dimensões integradora, de estratégica e de subjetivação – essenciais à noção de experiência social. O texto discute a necessidade de considerar as crianças no contexto de relações reguladas pelos adultos ao se utilizarem as categorias da ação social para o estudo das experiências vividas pelas crianças nessa instituição escolar. As análises apresentam leitura interpretativa de tais experiências, expressas por meio tanto da linguagem verbal como do que aparece nos corpos dos meninos e das meninas. Verificou-se ainda que, ao vivenciar as experiências na instituição, as crianças o fazem articulando-as a outras experiências de suas vidas, imprimindo-lhes o caráter de continuidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação e Pesquisapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subjectInfânciapt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectAção socialpt_BR
dc.subjectExperiência socialpt_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.subject.otherInfânciapt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherPolítica públicapt_BR
dc.titleCrianças na educação infantil: a escola como lugar de experiência socialpt_BR
dc.title.alternativeChildren in early childhood education: school as a place of social experiencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/ep/a/P4VsRVFtJyFWp9mTnLrx9Hm/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9666-3639pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2223-4548pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Crianças na educação infantil_ a escola como lugar de experiência social.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.