Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68313
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dc.contributor.advisor1Jacyntho José Lins Brandãopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0043607985609560pt_BR
dc.contributor.referee1Márcia Maria Valle Arbexpt_BR
dc.contributor.referee2Myriam Corrêa de Araújo Ávilapt_BR
dc.contributor.referee3Luci Maria Dias Colinpt_BR
dc.contributor.referee4Dirce Waltrick do Amarantept_BR
dc.creatorRicardo Maciel Cardoso dos Anjospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1997808237097930pt_BR
dc.date.accessioned2024-05-15T14:44:51Z-
dc.date.available2024-05-15T14:44:51Z-
dc.date.issued2020-06-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68313-
dc.description.abstractThe exchange of stories, themes and structural elements between different works or different media is something that dates back to antiquity and that has been following the development of culture throughout human history. The interaction of literary works with other means of expression most of all. In the closing decades of the 20th century and the early 21st century, videogames have established themselves as a new, wide-reaching and relevant art form, capable of instigating the imagination, of expanding markets and telling stories differently, due to their intrinsically interactive nature. In spite of the fundamental differences in their narrative structures and in the way they interact with their target audience (readers or players), literature and videogames have been demonstrating ever greater interaction with one another, and not only in the guise of direct adaptations. Utilizing concepts and theories of comparative literature, intermediality and narratology, this thesis compares works of literature with videogames originated from them, as well as videogames with works of literature originated from them. Different ways of intersection between the two media are examined, as well as how the various elements in the creation of a narrative are expressed and built upon in both.pt_BR
dc.description.resumoA troca de enredos, temas e elementos estruturais entre diferentes obras ou diferentes mídias é algo que remonta à antiguidade e que vem acompanhando o desenvolvimento das culturas ao longo da história da humanidade. A interação de obras literárias com outras formas de expressão, especialmente. Nas décadas finais do século XX e no início do XXI, os videogames se firmaram como uma nova, abrangente e relevante forma de arte, capaz de instigar a imaginação, expandir mercados e contar histórias de maneiras diferentes de outras mídias, graças à sua natureza intrinsecamente interativa. Apesar de fundamentalmente díspares em suas estruturas narrativas e na maneira como interagem com o público-alvo (leitor ou jogador), a literatura e os videogames demonstram cada vez mais interação entre si, não só na forma de adaptações diretas. Valendo-se de conceitos e teorias da literatura comparada, da intermidialidade e da narratologia, esta tese compara obras literárias com videogames originados a partir delas, bem como videogames com obras literárias originadas a partir delas. São examinadas as diferentes formas de interseção entre essas diferentes mídias, bem como os vários aspectos da criação de uma narrativa são expressos e construídos em ambas.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectIntermidialidadept_BR
dc.subjectTransficcionalidadept_BR
dc.subjectVideogamespt_BR
dc.subjectNarratologiapt_BR
dc.subject.otherLiteratura – História e críticapt_BR
dc.subject.otherLiteratura e tecnologiapt_BR
dc.subject.otherArte e tecnologiapt_BR
dc.subject.otherVideogames na literaturapt_BR
dc.subject.otherVideogames na literaturapt_BR
dc.titleNarrativas em confluência: literatura e videogamespt_BR
dc.typeTesept_BR
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