Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68351
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGema Galgani Silveira Leite Esmeraldopt_BR
dc.creatorMônica Castagna Molinapt_BR
dc.creatorMaria Isabel Antunes Rochapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-15T20:08:11Z-
dc.date.available2024-05-15T20:08:11Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume38pt_BR
dc.citation.issue140pt_BR
dc.citation.spage569pt_BR
dc.citation.epage585pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/ES0101-73302017180449pt_BR
dc.identifier.issn1678-4626pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68351-
dc.description.abstractThis article addresses the results of the Second Survey on the National Program of Education in Agrarian Reform (PRONERA) in its qualitative phase, focusing on the repercussions of courses offered on the trajectory of former residents in nine settlements of the States of Ceará, Minas Gerais, and Paraná. Narrative interviews were carried out with graduates of all three states, with questionings in the light of dialectical materialism method of analysis. There were repercussions on personal (expansion of educational levels and socio-professional activity) and collective dimensions (school closer to peasant reality and productive sector), as well as possibilities of understanding the peasant identity, which signals to resistance and struggles in territories of life production and reproduction.pt_BR
dc.description.resumoO artigo discutiu os resultados da II Pesquisa sobre o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA), em sua fase qualitativa, focalizando as repercussões de seus cursos na trajetória de egressos residentes em nove assentamentos localizados nos Estados do Ceará, Minas Gerais e Paraná. Foram realizadas entrevistas narrativas junto a egressos dos três estados sendo problematizadas à luz do método analítico do materialismo dialético. Observaram-se repercussões nas dimensões pessoal (ampliação dos níveis de escolaridade e de atuação socioprofissional) e coletiva (escola mais próxima da realidade camponesa e do setor produtivo) e possibilidades de compreensão de identidade camponesa que sinaliza para resistências e lutas nos territórios de produção e reprodução de vida.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & sociedadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPRONERApt_BR
dc.subjectIdentidade campesina socioterritorialpt_BR
dc.subjectReforma agráriapt_BR
dc.subject.otherPrograma Nacional de Educação na Reforma Agrária (Brasil)pt_BR
dc.subject.otherIdentidade socialpt_BR
dc.subject.otherCamponeses - Brasil - Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherReforma agráriapt_BR
dc.titleO fortalecimento da identidade camponesa: repercussões do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária nos estados do Ceará, Minas Gerais e Paraná (1998-2011)pt_BR
dc.title.alternativeThe strengthening of peasant identity: repercussions of the National Program of Education in Agrarian Reform in the States of Ceará, Minas Gerais, and Paraná (1998-2011)pt_BR
dc.title.alternativeLe renforcement de l’identité paysanne: les répercussions du Programme National d’Éducation en Réforme Agraire dans les états du Ceará, Minas Gerais et Paraná (1998-2011)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/es/a/zZNMPffDTht33Rp5FPnVGGK/abstract/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8995-2734pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9901-9526pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4044-6723pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.