Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68354
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCristiene Adriana da Silva Carvalhopt_BR
dc.creatorMaria Isabel Antunes Rochapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-15T20:13:18Z-
dc.date.available2024-05-15T20:13:18Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue42pt_BR
dc.citation.spage30pt_BR
dc.citation.epage39pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n42p30-39pt_BR
dc.identifier.issn1980-9026pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68354-
dc.description.abstractThis paper analyzes the movement of re-elaboration of social representations on artistic practices of rural teachers that Undergraduate in the teaching course of rural education from the Faculdade de Educação of the Universidade Federal de Minas Gerais. We understand the artistic practices as a way of creation, fruition, and reflection of art present in the educative processes. Those practices carry historicity and resistance embedded in the struggle of social movements to the right of rural education. The theoretical background is guided by the Social Representations in Movement, related to the Theory of Social Representations. The methodological approach is based on narrative interviews and observations of pedagogic practices. The data analysis was made from the reconstruction of trajectories considering the movement of the Social Representations. We observed that the artistic practices can be seeing as a pedagogical mechanism of the struggle for transforming educationpt_BR
dc.description.resumoEste texto analisa os movimentos de reelaboração das Representações Sociais dos professores do campo, egressos do curso de Licenciatura em Educação do Campo da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais sobre as práticas artísticas. Partimos da compreensão das práticas artísticas como formas de criação, fruição e reflexão da Arte nos processos educativos que carregam historicidade e resistência presentes do Movimento de luta pela Educação do Campo. Este estudo teve como referencial a perspectiva das Representações Sociais em Movimento vinculada à Teoria das Representações Sociais. A abordagem metodológica utilizou como procedimentos entrevistas narrativas e observação das práticas pedagógicas. A análise dos dados foi realizada a partir da reconstrução das trajetórias, levando-se em conta as movimentações das representações sobre as práticas artísticas, que passam a ser vistas como mecanismos pedagógicos de luta por uma educação transformadora e pelo fortalecimento da identidade campesina.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLinha mestrapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas artísticaspt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subjectRepresentações sociaispt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.subject.otherEducação do campopt_BR
dc.subject.otherRepresentações sociaispt_BR
dc.titlePráticas artísticas nas escolas do campo: uma forma de linguagem para ler e interpretar o mundopt_BR
dc.title.alternativeArtistic practices in rural schools: a way of language to read and understand the worldpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/401pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1343-3388pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4044-6723pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.