Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68405
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSirleine Brandão de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-16T19:22:22Z-
dc.date.available2024-05-16T19:22:22Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume8pt_BR
dc.citation.issue22pt_BR
dc.citation.spage100pt_BR
dc.citation.epage126pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.26514/inter.v8i22.1241pt_BR
dc.identifier.issn2177-7691pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68405-
dc.description.abstractThis article is dedicated to the analysis throughout the use of concepts about integration and inclusion, those were elected as constituting terms of the field of Special Education that composes the politics turned to the so called subjects with educative special needs and the dissemination of amendment of the educational paradigm. The theoretical framework used here are the contribution of critical theory, to be more specific, the concept of transitive concepts and operational concept prepared by Herbert Marcuse (1973), as well as the contribution of authors in this field, such as Bueno and Caiado. The methodology refers to the analysis of production by using a online research in the journal’s portal of Capes as well as in his theses database and dissertations with the objective of verifying how those concepts are used nowadays. The study concluded that, despite the alterations on the terminology and on some actions, this modifications din’t had any impact on the target audience of Special Education, students with special needs, and that either did not inaugurates a new paradigm on education, such known as Inclusive Education.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo é dedicado à análise acerca da utilização dos conceitos de integração e inclusão eleitos como constitutivos do campo da Educação Especial que compõem as políticas voltadas para os chamados sujeitos com necessidades educativas especiais e a disseminação da alteração de paradigma educacional. Têm como referencial teórico as contribuições da teoria crítica, mais especificamente as noções de conceito transitivo e conceito operacional elaboradas por Herbert Marcuse (1973), bem como contribuições de autores de referência neste campo de estudos, como Bueno e Caiado. A metodologia se refere à análise de produções por meio de uma busca realizada via on-line em periódicos do portal CAPES e em seu banco de teses e dissertações com o objetivo de verificar o uso que atualmente se faz desses conceitos. O estudo concluiu que, apesar das alterações nas terminologias e em algumas ações, estas não corroboram modificação da visão de sujeito público alvo da Educação Especial e que tampouco inaugura um novo paradigma na educação, entendida como educação inclusiva.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInterfaces da Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectIntegraçãopt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectConceito transitivopt_BR
dc.subjectConceito operacionalpt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherIntegração escolarpt_BR
dc.subject.otherInclusão escolarpt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.titleIntegração e inclusão: a produção de um discursopt_BR
dc.title.alternativeIntegration and inclusion: the production of an argumentpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/1241pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-0643-1322pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Integração e inclusão_ a produção de um discurso.pdf308.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.