Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68426
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJáima Pinheiro de Oliveirapt_BR
dc.creatorJanice Soares Nobrept_BR
dc.date.accessioned2024-05-17T19:49:41Z-
dc.date.available2024-05-17T19:49:41Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage24pt_BR
dc.citation.epage42pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5216/rpp.v15i2.50608pt_BR
dc.identifier.issn2178-4442pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68426-
dc.description.abstractThis study proposed an interprofessionalintervention to verify the changes brought about by its implementation, in relation to the written language performance of students in the 3rd year of Elementary School. A total of 151 students and their teachers participated in this study. The data collection contemplated a spontaneous production, a copy and a spelling activity. With the data obtained, a program was developed whose activities focused on: the relationship between oral language and writing; cognitive and metalinguistic aspects; phonological knowledge; handling and knowledge of different textual genres and; activities focusing on the aspects of linguistic structure. The analysis of the data obtained identified the hypotheses of writing, frequency and characterization of spelling errors. Regarding the effects of the program, we consider that it gave meaning to the reading and writing skills of the students, providing activities focused on the function and use of written language.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo propôs uma intervenção interprofissional, para verificar as mudanças provocadas por sua implementação, em relação ao desempenho em linguagem escrita de escolares do 3° ano do Ensino Fundamental. Participaram desta pesquisa 151 alunos e seus professores. A coleta de dados contemplou uma produção espontânea, uma cópia e um ditado. Com os dados obtidos, foi elaborado um programa de intervenção, cujas atividades focaram: a relação entre a oralidade e a escrita; aspectos cognitivos e metalinguísticos; conhecimento fonológico; manuseio e conhecimento de diferentes gêneros textuais e; atividades com foco para os aspectos de estrutura linguística textual. A análise dos dados obtidos identificou as hipóteses de escrita, frequência e caracterização de erros de grafia. No que se refere aos efeitos do programa, consideramos que este deu sentido às habilidades de leitura e de escrita dos escolares, proporcionando atividades com foco para a função e o uso da linguagem escrita.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPoíesis pedagógicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectEscritapt_BR
dc.subjectPráticas pedagógicaspt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherEscritapt_BR
dc.subject.otherPráticas pedagógicaspt_BR
dc.titleDesempenho em linguagem escrita de escolares do terceiro ano do ensino fundamentalpt_BR
dc.title.alternativePerformance in written language of students of the third year of primary schoolpt_BR
dc.title.alternativeDesempeño en lenguaje escrito en niños del tercer año de la educación primariapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/50608pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0156-3804pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Desempenho em linguagem escrita de escolares do terceiro ano do ensino fundamental.pdf143.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.