Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68475
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuiz Paulo Ribeiropt_BR
dc.creatorMaria Isabel Antunes-rochapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-20T20:18:34Z-
dc.date.available2024-05-20T20:18:34Z-
dc.date.issued2019-04-23-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage230pt_BR
dc.citation.epage249pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31060/rbsp.2018.v12.n2.950pt_BR
dc.identifier.issn2595-0258pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68475-
dc.description.abstractThe present work analyzed the social representations about the violence of students of the course of teacher training for rural schools in a university in Brazil. Seventeen interviews were conducted with students of this training who are related to the field. Data analysis was done with content analysis conjugated with lexical analysis through the software IRaMuTeQ® and revealed five classes of representational content, each linked to a descriptive or interventional aspect about violence in the field. The social representation on violence for the group of students is organized around the description / experience and the intervention / collective action that reproduces the tensions between agribusiness and agriculture and between the social movements of the countryside and landowners. It was possible to verify that this is a complex social representation, since it involves other representations, which, by anchoring in resistance or assistentialism discourses, can represent a step forward or backward in terms of access to public policies.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho analisa as representações sociais sobre a violência de educandos do curso de Licenciatura em Educação do Campo de uma instituição pública do estado de Minas Gerais. Para tanto foram realizadas 17 entrevistas com alunos desta formação que apresentam vinculação com o campo. Uma análise de conteúdo conjugada com análise léxica com o software IRAMUTEQ ® revelou cinco classes de conteúdo representacional, cada uma delas ligada à um aspecto descritivo ou interventivo sobre a violência no campo. A representação social sobre a violência para o grupo de educandos se organiza em torno da descrição/vivência e da intervenção/ação coletiva que reproduz as tensões entre agronegócio e agricultura e entre os movimentos sociais do campo e latifundiários. Foi possível verificar que trata-se de uma representação social complexa já que envolve outras representações, que ao ancorar em discursos de resistência ou assistencialismo podem representar um avanço ou retrocesso no que diz respeito à Educação do Campo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Segurança Públicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectViolência no Campopt_BR
dc.subjectRepresentações Sociaispt_BR
dc.subjectEducação do Campopt_BR
dc.subjectIramuteqpt_BR
dc.subject.otherViolênciapt_BR
dc.subject.otherRepresentações Sociaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.titleA violência no campo: representações sociais de futuros professores campesinospt_BR
dc.title.alternativeSocial representations on violence of peasant teachers in trainingpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/950pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0007-9007-9072pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A violência no campo_ representações sociais de futuros professores campesinos.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.