Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68481
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJáima Pinheiro de Oliveirapt_BR
dc.creatorSean Brackenpt_BR
dc.creatorMariane Andreuzzi de Araujopt_BR
dc.creatorAngelo Antonio Puzipe Papimpt_BR
dc.date.accessioned2024-05-20T20:20:57Z-
dc.date.available2024-05-20T20:20:57Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage357pt_BR
dc.citation.epage367pt_BR
dc.identifier.issn1984-4298pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68481-
dc.description.abstractThe concern with performance aspects and interprofessional training has been the object of research for a long time, especially in the sciences health. Considering this context, this experience report intends to describe some of the interprofessional actions that have been carried out by researchers and students of the Child Development Support Laboratory (LADI), in order to contribute with discussions and proposals that involve this theme. The interprofessional focus given here has intended to enhance the work with professionals in the areas of Health and Education. Most of the actions involving the application or use of our produced materials consider on at least two professionals from different areas at the time of this use and privileges the school environment. The studies carried out so far allow to propose and evaluate different activities, among which we highlight: construction, adaptation and use of resources and strategies focused on favoring oral, written and symbolic communication skills. In addition, they also allow access to the curriculum, especially through adaptations involving the use of Supplementary and Alternative Communication resources, for those students who do not communicate through speech.pt_BR
dc.description.resumoA preocupação com aspectos de atuação e formação interprofissional tem sido alvo de pesquisa há bastante tempo, especialmente, na área de saúde. Considerando esse contexto, esse relato de experiência pretende descrever algumas das ações interprofissionais que têm sido realizadas por pesquisadores e discentes do Laboratório de Apoio ao Desenvolvimento Infantil (LADI), com o intuito de contribuir com discussões e propostas que envolvem essa temática. O foco interprofissional dado aqui pretende realçar o trabalho em equipe com profissionais das áreas de Saúde e Educação. A maior parte das ações que envolvem a aplicação ou o uso de nossos materiais produzidos, contam com, no mínimo, dois profissionais de áreas distintas, no momento desse uso e privilegia o ambiente escolar. Os estudos realizados até o momento permitem propor e avaliar distintas atividades, entre as quais destacamos: a construção, a adaptação e o uso de recursos e estratégias com foco para o favorecimento de habilidades da comunicação oral, escrita e simbólica. Além disso, permitem também favorecer o acesso ao currículo, especialmente, por meio das adaptações que envolvem o uso de recursos de Comunicação Suplementar e Alternativa, para aqueles escolares que não se comunicam por meio da fala.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofMovimentapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação interprofissionalpt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectDesenvolvimento infantilpt_BR
dc.subjectAssessoria escolarpt_BR
dc.subject.otherEducação interprofissionalpt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento infantilpt_BR
dc.subject.otherIntervenção pedagógicapt_BR
dc.titleContribuições de ações interprofissionais em contextos educacionais com perspectiva inclusivapt_BR
dc.title.alternativeContributions of interprofessional actions in the educational contexts with inclusive perspectivept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revista.ueg.br/index.php/movimenta/article/view/8051pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0156-3804pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3417-4899pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0193-7981pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0534-7607pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.