Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68483
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJáima Pinheiro de Oliveirapt_BR
dc.creatorAna Paula Zaboroskipt_BR
dc.creatorMarcela Silva da Luzpt_BR
dc.date.accessioned2024-05-20T20:21:41Z-
dc.date.available2024-05-20T20:21:41Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage229pt_BR
dc.citation.epage253pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7867/1809-0354.2018v13n2p229-253pt_BR
dc.identifier.issn1809-0354pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68483-
dc.description.abstractThis research aimed to identify the pedagogical practices performed in Multifunctional Resources Classes, discussing the possibilities and challenges for inclusive education. Six teachers participated in the study and the techniques used to data collection were interviews and questionnaires, including the profile of teachers, students and aspects of the pedagogical practice developed.The results indicated the development of pedagogical practices through collaborative teaching as a strategy to promote inclusion. The challenges remain highlighting aspects of theteacher training, the type of evaluation and referrals made to identify the target public student of Special Education and the elaboration and use of adapted strategies and pedagogical resources.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo investigou o perfil (professores e alunos) e a dinâmica de seis SRM. Participaram da pesquisa seis professoras atuantes em AEE. Os dados referentes ao perfil dos alunos dessas salas também foram coletados. Foram aplicados questionários e efetuadas entrevistas com roteiros que priorizaram aspectos da rotina desse atendimento. Os resultados indicaram a recorrência de discussões sobre a formação de professores, tais como ausência e/ou insuficiência. Sobre o perfil dos alunos, identificou-se que, muitos deles não são públicos-alvo da Educação Especial. A articulação entre a educação especial e o ensino regular, bem como o conhecimento especializado dos profissionais da educação, são pontos nevrálgicos que ainda devem ser considerados no processo de inclusão.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAtos de pesquisa em educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectSalas de recursos multifuncionaispt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherInclusãopt_BR
dc.subject.otherEnsino - Meios auxiliarespt_BR
dc.titlePráticas pedagógicas em salas de recursos multifuncionais: possibilidades e desafios para a educação inclusivapt_BR
dc.title.alternativePedagogical practices in multifunctional resources classes: possibilities and challenges for inclusive educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/5723pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0156-3804pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0702-0963pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.