Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68483
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Jáima Pinheiro de Oliveira | pt_BR |
dc.creator | Ana Paula Zaboroski | pt_BR |
dc.creator | Marcela Silva da Luz | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-05-20T20:21:41Z | - |
dc.date.available | 2024-05-20T20:21:41Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.citation.volume | 13 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 229 | pt_BR |
dc.citation.epage | 253 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7867/1809-0354.2018v13n2p229-253 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1809-0354 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/68483 | - |
dc.description.abstract | This research aimed to identify the pedagogical practices performed in Multifunctional Resources Classes, discussing the possibilities and challenges for inclusive education. Six teachers participated in the study and the techniques used to data collection were interviews and questionnaires, including the profile of teachers, students and aspects of the pedagogical practice developed.The results indicated the development of pedagogical practices through collaborative teaching as a strategy to promote inclusion. The challenges remain highlighting aspects of theteacher training, the type of evaluation and referrals made to identify the target public student of Special Education and the elaboration and use of adapted strategies and pedagogical resources. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo investigou o perfil (professores e alunos) e a dinâmica de seis SRM. Participaram da pesquisa seis professoras atuantes em AEE. Os dados referentes ao perfil dos alunos dessas salas também foram coletados. Foram aplicados questionários e efetuadas entrevistas com roteiros que priorizaram aspectos da rotina desse atendimento. Os resultados indicaram a recorrência de discussões sobre a formação de professores, tais como ausência e/ou insuficiência. Sobre o perfil dos alunos, identificou-se que, muitos deles não são públicos-alvo da Educação Especial. A articulação entre a educação especial e o ensino regular, bem como o conhecimento especializado dos profissionais da educação, são pontos nevrálgicos que ainda devem ser considerados no processo de inclusão. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Atos de pesquisa em educação | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação especial | pt_BR |
dc.subject | Inclusão | pt_BR |
dc.subject | Salas de recursos multifuncionais | pt_BR |
dc.subject.other | Educação especial | pt_BR |
dc.subject.other | Inclusão | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino - Meios auxiliares | pt_BR |
dc.title | Práticas pedagógicas em salas de recursos multifuncionais: possibilidades e desafios para a educação inclusiva | pt_BR |
dc.title.alternative | Pedagogical practices in multifunctional resources classes: possibilities and challenges for inclusive education | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/5723 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-0156-3804 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-0702-0963 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Práticas pedagógicas em salas de recursos multifuncionais_ possibilidades e desafios para a educação inclusiva.pdf | 261.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.