Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68509
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMariana Esteves da Costapt_BR
dc.creatorIsabella D'avila Freitaspt_BR
dc.creatorLuiz Paulo Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2024-05-21T20:30:26Z-
dc.date.available2024-05-21T20:30:26Z-
dc.date.issued2021-02-19-
dc.citation.volume4pt_BR
dc.citation.spage124pt_BR
dc.citation.epage141pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.6018/iqual.440901pt_BR
dc.identifier.issn2603-851Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68509-
dc.description.abstractEducation is a right of all and a duty of school, family and society, however it is not always democratic when it comes to sexual and gender minorities. In Brazil, the violence and stigmatization of LGBTI students cause low schooling and many other social developments. Thinking about it, the LGBTI population has sought to guarantee the right of access and permanence in educational institutions through political and social movement. Thus, this work aims to clarify how the actions of the LGBTI movement has been contributing historically to the transformations in education. We consider that changes in Education happen, among others, through the influence of these subjects, and by those who understand the importance of respect for diversity in School, which shows itself as a hostile space marked, sometimes, by cisheteronormativity. Through the concept of active minorities, we seek to understand how LGBTI individuals oppose the social rules and norms imposed by the majority and influence social transformations. We understand that the reproduction of rules and patterns of behavior in the educational environment tends to an anti-democratic logic, in which the students are not fully respected when they present identities and sexualities considered dissident.pt_BR
dc.description.resumoA Educação é um direito de todos e dever da escola, da família e da sociedade, entretanto nem sempre se mostra democrática quando se trata das minorias sexuais e de gênero. No Brasil, as violências e estigmatizações de estudantes LGBTI ocasionam baixa escolaridade e muitos outros desdobramentos sociais. Pensando nisso, a população LGBTI, através de movimentação política e social, tem buscado garantir o direito de acesso e permanência nas instituições de ensino. Assim, este trabalho tem como objetivo explicitar como as ações do movimento LGBTI têm contribuído historicamente para as transformações na educação. Consideramos que as mudanças na Educação acontecem, entre outros fatores, por meio da influência desses sujeitos, e por aqueles que entendem a importância do respeito à diversidade na Escola, que se mostra como um espaço hostil marcado, por vezes, pela cisheteronormatividade. Por meio do conceito de minorias ativas, buscamos compreender como os sujeitos LGBTI contrapõem-se às regras e normas sociais impostas pela maioria e influenciam as transformações sociais. Entendemos que a reprodução de regras e padrões de comportamento no ambiente educacional tendenciam uma lógica antidemocrática, na qual os educandos não são inteiramente respeitados quando apresentam identidades e sexualidades consideradas dissidentes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofiQual. Revista de Género e Igualdadpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMinorias sexuais e de gêneropt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEducação democráticapt_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subject.otherPessoas LGBTQ+pt_BR
dc.subject.otherIdentidadept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleMinorías sexuales, de género y educación. Demandas y luchas LGBTI en el contexto brasileñopt_BR
dc.title.alternativeSexual, Gender and education minorities: LGBTI demands and struggles in the brazilian contextpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.um.es/iqual/article/view/440901pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4278-7871pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6543-8159pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6794-460Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.