Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68794
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSônia Caldas Pessoapt_BR
dc.creatorCamila Maciel Campolina Alves Mantovanipt_BR
dc.creatorVerônica Soares da Costapt_BR
dc.date.accessioned2024-06-04T15:12:45Z-
dc.date.available2024-06-04T15:12:45Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.30962/ec.1906pt_BR
dc.identifier.issn1808-2599pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68794-
dc.description.abstractThe campaign #somostodosparalímpicos, created by Vogue Brasil magazine, was the starting point of this analyses of the sociopolitical dynamics of the body and representations of the body with disabilities in common sense and in digital social networks. The methodology was based on an ethnographic inspiration approach for qualitative analysis, aiming to understand the sociopolitical relations of the representation of bodies and the representation of people with disabilities in the messages articulated by the hashtag of the campaign. The articulations between the visibility of the defi ciency and the symbiotic relationship between man and machine in social media in the context of the Paralympic Games were analyzed. If, on the one hand, the campaign guaranteed an increase in the sale of tickets for the Paralympics, on the other hand, it minimized the representation of people with disabilities by replacing the parathletes by actors and by hybridizing their bodies with others supposedly more beautiful.pt_BR
dc.description.resumoA partir da campanha #somostodosparalímpicos, da revista Vogue Brasil, discutimos dinâmicas sociopolíticas do corpo e representações do corpo com deficiência no senso comum e nas redes sociais digitais. A metodologia partiu de uma abordagem de inspiração etnográfica para análise qualitativa, com o objetivo de compreender as relações sociopolíticas da representação de corpos e a representação de pessoas com deficiência a partir de mensagens articuladas pela hashtag da campanha. Foram analisadas as articulações entre a visibilidade da deficiência e o relacionamento simbiótico entre homem e máquina nas mídias sociais no contexto dos Jogos Paralímpicos. Se, por um lado, a campanha garantiu o aumento da venda de ingressos para a Paralimpíada, por outro, minimizou a representatividade de pessoas com deficiência tendo em vista a substituição dos paratletas por atores e a hibridização com corpos supostamente belos.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofE-Compóspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDeficiênciapt_BR
dc.subjectJogos paralímpicospt_BR
dc.subjectCorpopt_BR
dc.subjectCiborguept_BR
dc.subjectPós-humanopt_BR
dc.subject.otherDeficiênciapt_BR
dc.subject.otherParatletaspt_BR
dc.subject.otherCorpo humanopt_BR
dc.subject.otherCiborguespt_BR
dc.titleCorpos pós-humanos e com deficiência em ambientes digitais: abordagens transversais a partir da hashtag #somostodosparalímpicospt_BR
dc.title.alternativePost-human bodies and bodies with disabilities in digital environments: transversal approaches from the hashtag #somostodosparalímpicospt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1906pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-1057-8135pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-9922-6848pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-1324-0535pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.