Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68799
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCaio Dayrell Santospt_BR
dc.creatorLuiza Quentalpt_BR
dc.creatorMarco Aurélio Máximo Pradopt_BR
dc.date.accessioned2024-06-04T15:14:50Z-
dc.date.available2024-06-04T15:14:50Z-
dc.date.issued2022-10-31-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage48pt_BR
dc.citation.epage72pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.29146/ecops.v25i2.27905pt_BR
dc.identifier.issn2175-8689pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68799-
dc.description.abstractIronland is a hybrid documentary that both maps the different damages of mining activity in Minas Gerais and narrates the grieving process of a fictional character facing the death of a river. Inspired by the rupture of the Fundão Dam in November 2015, the feature film performs a psychoterratic cartography of the catastrophe, describing the transformations in the territory occupied by extractivism both from the environmental impacts and changes in the region's own relief, but also from the of the desires and subjectivities of the people who live there. Seeking to weave a conceptual framework between critical ecology and psychoanalysis to better describe how environmental disasters affect us subjectively, this article analyzes how Ironland elaborates suffering in its narrative, performing an ecological mourning in which the category of affected is constantly revised and expanded to include the narrator, who finds herself engaged with the communities and landscapes she visits.pt_BR
dc.description.resumoLavra é um documentário híbrido que tanto mapea os diferentes danos da atividade minerária em Minas Gerais quanto narra o processo de luto de uma personagem fictícia frente a morte de um Rio. Instigado pela ruptura da Barragem do Fundão em Novembro de 2015, o longa-metragem executa uma cartografia psicoterrática da catástrofe, descrevendo as transformações no território ocupado pelo extrativismo tanto a partir dos impactos ambientais e dos mudanças no próprio relevo da região, mas também a partir dos desejos e das subjetividades das pessoas que ali habitam. Nesse processo de elaborar o sofrimento, Lavra performa um luto ecológico em que a própria categoria de atingido se vê constantemente revisada e ampliada para abarcar a própria narradora que se vê engajada com as comunidades e paisagens que visita.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentFAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Eco-Póspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMineraçãopt_BR
dc.subjectBarragens de Rejeitopt_BR
dc.subjectDocumentáriopt_BR
dc.subjectLuto Ecológicopt_BR
dc.subjectCartografiapt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema)pt_BR
dc.subject.otherCartografiapt_BR
dc.subject.otherEcologiapt_BR
dc.subject.otherBarragens e açudespt_BR
dc.subject.otherMineração - Brasilpt_BR
dc.titleA Construção Subjetiva do Atingido pela Mineração: Cartografia Psicoterráticas e Luto Ecológico em Lavrapt_BR
dc.title.alternativeThe Subjective Construction of the Affected by Mining: Psychoterratic Cartography and Ecological Grief in Lavrapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27905pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3981-7272pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7740-9141pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3207-7542pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.