Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69000
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDeolinda Armaniturcipt_BR
dc.creatorSérgio Dias Cirinopt_BR
dc.creatorÉrika Lourençopt_BR
dc.date.accessioned2024-06-07T19:08:14Z-
dc.date.available2024-06-07T19:08:14Z-
dc.date.issued2020-09-10-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage976pt_BR
dc.citation.epage992pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12957/epp.2020.54360pt_BR
dc.identifier.issn1808-4281pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69000-
dc.description.abstractIn the intent to understand the place of the Teaching License Degree in the training of psychologists, right after the Law nº 4119/62, this article presents the case study on the insertion of the Teaching License Degree in Psychology course of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) during the decade of 1960 and its contributions to the former students, who entered this period. The historiographic study is the result of doctoral research and uses as methodological procedure the analysis of primary sources and interviews with former students. The results showed that the Teaching License Degree in Psychology was inserted in the course of UFMG since the first class of students entrance in 1963 and offered in the form of compulsory compliance for all the students of that year. From 1965, as the Teaching License Degree became an optional training, fewer and fewer students opted for it. The interviews confirmed the data obtained in the documentary analysis related to the operation of the modality and pointed out the methodological aspects learned during the Teaching License Degree as main contributions to the professional formation of the same. We hope that the research contributes with the reflections on the offer of the Teaching License Degree in the training of Brazilian psychologists and with the historical studies on Psychology in Brazil.pt_BR
dc.description.resumoNo intuito de compreendermos o lugar da licenciatura na formação de psicólogos, logo após a Lei nº 4119/62, este artigo apresenta um estudo de caso sobre a inserção da licenciatura no curso de Psicologia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) durante a década de 1960 e suas contribuições para os ex-alunos, ingressantes nesse período. O estudo historiográfico é fruto de pesquisa de doutorado e utiliza como procedimento metodológico a análise de fontes primárias e entrevistas com ex-alunos. Os resultados demonstraram que a licenciatura em Psicologia foi inserida no curso da UFMG desde a primeira turma de entrada de alunos de 1963 e ofertada no formato de cumprimento obrigatório para todos os alunos daquele ano. Em 1965, a licenciatura tornou-se uma formação opcional e, a partir de então, cada vez menos alunos passaram a optar por ela. Os entrevistados confirmaram os dados obtidos na análise documental relativos ao funcionamento da modalidade e apontaram os aspectos metodológicos aprendidos durante a licenciatura como as principais contribuições para suas formações profissionais. Esperamos que a pesquisa contribua com as reflexões sobre a oferta da licenciatura na formação dos psicólogos brasileiros e com os estudos históricos sobre a Psicologia no Brasil.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEstudos E Pesquisas Em Psicologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação em psicologiapt_BR
dc.subjectLicenciaturapt_BR
dc.subjectLicenciatura em psicologiapt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.subject.otherEducação - Formação de professorespt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleA Licenciatura em Psicologia na Década de 1960: Um estudo do Caso do Curso da UFMGpt_BR
dc.title.alternativeThe Teaching License Degree in Psychology in the 1960s: A Case Study of the UFMG Coursept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/54360pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-1820-2092pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5835-0068pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2681-3021pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A Licenciatura em Psicologia na Década de 1960_ Um estudo do Caso do Curso da UFMG.pdf145.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.