Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69242
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBarbara Antunes Rezendept_BR
dc.creatorStela Maris Aguiar Lemospt_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.date.accessioned2024-06-17T20:34:35Z-
dc.date.available2024-06-17T20:34:35Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume35pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage415pt_BR
dc.citation.epage421pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1984-0462/;2017;35;4;00009pt_BR
dc.identifier.issn1984-0462pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69242-
dc.description.abstractObjective: To examine the association between quality of life and health self-perception of children with poor school performance, considering sociodemographic factors. Methods: An analytical, observational, cross-sectional study was conducted with 99 children aged 7 to 12 years receiving specialized educational assistance. Parents and legal guardians answered questions concerning the sociodemographic profile. For an assessment of the quality of life and proposed domains (autonomy, functioning, leisure, and family), the children completed the Autoquestionnarie Qualité de Vie Enfant Imagé (AUQEI) and answered a question concerning their self-perceived health. Data were analyzed using multiple linear regression, considering a 5% significance level. Results: Among the evaluated children, 69 (69.7%) male participants with mean age of 8.7±1.5, 27% self-assessed their health status as poor/very poor, and 36.4% of the children reported having impaired quality of life. As for the domains assessed by AUQEI, there was statistical significance in the associations between family with age, autonomy with economic classification, and leisure and functioning with self-perceived health. Conclusions: The quality of life of children with academic underachievement is associated with their health self-perception and sociodemographic characteristics.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Verificar a associação entre qualidade de vida e autopercepção de saúde em crianças com mau desempenho escolar, considerando fatores sociodemográficos. Métodos: Estudo observacional analítico transversal com 99 crianças de 7 a 12 anos, participantes dos Atendimentos Educacionais Especializados. Os responsáveis responderam a questões sobre aspectos sociodemográficos. Para a avaliar a qualidade de vida e os domínios propostos (autonomia, funções, lazer e família) as crianças responderam ao Autoquestionnarie Qualité de Vie Enfant Imagé (AUQEI) e a uma questão referente à autopercepção de saúde. A análise de dados foi realizada por meio da regressão linear múltipla, considerando nível de significância de 5%. Resultados: Das crianças avaliadas, 69 (69,7%) eram do sexo masculino, com média de idade de 8,7±1,5. Do total, 27% delas autoavaliaram a saúde como ruim/muito ruim e 36,4% referiram ter qualidade de vida prejudicada. Quanto aos domínios avaliados pelo AUQEI, houve significância estatística dos domínios família e idade, autonomia e classificação econômica, lazer e funções em relação à autopercepção de saúde. Conclusões: A qualidade de vida de crianças com mau desempenho escolar está associada à autopercepção de saúde e a características sociodemográficas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista paulista de pediatriapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectQualidade de vidapt_BR
dc.subjectBaixo rendimento escolarpt_BR
dc.subjectAutoimagempt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherQualidade de vidapt_BR
dc.subject.otherBaixo rendimento escolarpt_BR
dc.subject.otherAutoimagempt_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.titleQualidade de vida e autopercepção de saúde de crianças com mau desempenho escolarpt_BR
dc.title.alternativeQuality of life and health self‑perception in children with poor school performancept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rpp/a/MByW3yz3js3SnMVgQSz5svv/#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4104-5179pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2817-2555pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Qualidade de vida e autopercepção de saúde de crianças com mau desempenho escolar.pdf174.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.