Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69243
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFabiana Cristina Silvapt_BR
dc.creatorLorena de Almeida Ramospt_BR
dc.creatorBárbara Oliveira Souzapt_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.creatorAna Cristina Côrtes Gamapt_BR
dc.date.accessioned2024-06-17T20:34:59Z-
dc.date.available2024-06-17T20:34:59Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage673pt_BR
dc.citation.epage682pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i4p673-682pt_BR
dc.identifier.issn2176-2724pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69243-
dc.description.abstractPurpose: verify the ideal time of the sonorous tongue vibration exercise (STVE) in the voice of dysphonic children. Method: participated twenty-seven children, from four to 11 years, diagnosed with nodules or cysts of vocal folds. Eleven children were part of the experimental group (GE) and 16 were part of the control group (GC). A sustained vowel /ε/ and count one to 10 were recorded before (m0) and after the first (m1), third (m3), fifth (m5) and the seventh (m7) minute of execution of the STVE. The recordings have been presented to three speech therapists that judged whether there was change in voice quality. The acoustic parameters evaluated in sustained vowel were fundamental frequency, jitter, shimmer, glottal to noise excitation (GNE) and noise. Results: there were no significant changes in the auditory perception evaluation between the moments of STVE execution. In the acoustic analysis, it was observed that the noise parameter decreased and the GNE parameter increased after three minutes of performing the exercise in GE, compared to the GC. Conclusion: there was no improvement in any of the times in the auditory perceptual analysis in the voice of dysphonic children with the STVE. The acoustic analysis indicated improvement in vocal quality in the third minute of exercise performance.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: verificar o tempo ideal do exercício de vibração sonorizada de língua (EVSL) na voz de crianças disfônicas. Método: participaram vinte e sete crianças, entre 04 e 11 anos, com diagnóstico de nódulo ou cisto de pregas vocais. Dessas crianças, onze fizeram parte do grupo experimental (GE) e 16 do grupo controle (GC). A vogal sustentada /ε/ e a contagem de 1 a 10 foram registradas antes (m0) e após o primeiro (m1), terceiro (m3), quinto (m5) e o sétimo (m7) minuto de execução do EVSL. As gravações foram apresentadas a três fonoaudiólogas, que julgaram se houve modificação da qualidade vocal. Os parâmetros acústicos avaliados na vogal sustentada foram frequência fundamental, jitter, shimmer, glotal to noise excitation (GNE) e ruído. Resultados: na avaliação perceptivo-auditiva, não houve modificações significativas entre os momentos de execução do EVSL. Na análise acústica, observou-se que o parâmetro ruído diminuiu e o parâmetro GNE aumentou após três minutos de realização do exercício no GE, em comparação com o GC. Conclusão: não houve melhora em nenhum dos tempos na avaliação perceptivo-auditiva da voz de crianças disfônicas com o EVSL. A análise acústica indicou melhora da qualidade vocal aos três minutos de execução do exercício.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE OFTALMOLOGIA E OTORRINOLARINGOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista distúrbios da comunicaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDisfoniapt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectFonoterapiapt_BR
dc.subjectQualidade da vozpt_BR
dc.subjectTerapia por exercíciopt_BR
dc.subject.otherDisfoniapt_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.subject.otherFonoterapiapt_BR
dc.subject.otherQualidade da vozpt_BR
dc.subject.otherTerapia por exercíciopt_BR
dc.titleTempo ideal de vibração sonorizada de língua em crianças disfônicaspt_BR
dc.title.alternativeIdeal time of sonorous tongue vibration of dysphonic childrenpt_BR
dc.title.alternativeTiempo ideal de la vibración sonora del lengua en niños disfónicaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/32498pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2817-2555pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tempo ideal de vibração sonorizada de língua em crianças disfônicas.pdf231.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.