Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69266
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando de Oliveira Rochapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8405997357339143pt_BR
dc.contributor.referee1Doriana Mendes Reispt_BR
dc.contributor.referee2Carlos Roberto Ferreira dos Santospt_BR
dc.contributor.referee3Ricardo de Figueiredo Bolognapt_BR
dc.contributor.referee4Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.creatorMonica Rocio Navas Lomapt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/1004714708086244pt_BR
dc.date.accessioned2024-06-18T22:24:49Z-
dc.date.available2024-06-18T22:24:49Z-
dc.date.issued2023-12-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69266-
dc.description.abstractThis thesis is the result of an artistic research on the performance of percussion and singing voice, performed simultaneously by the same performer. This new musical current began around the second half of the 20th century. In recent years there has been an increase in this type of repertoire due, above all, to the interest of percussionists, who often compose their own works or commission them from other composers. The text presents a brief history of the simultaneous performance of percussion and singing voice, focusing on its development within contemporary concert music. Within this context, characteristics of the use of voice in the contemporary repertoire and basic information about the functioning of the vocal tract are also presented. Based on information found in the literature on the topic and the author's personal experience with the repertoire, several recommendations are listed for instrumentalists and/or singing percussionists interested in the preparation and performance of this repertoire. Finally, an interpretative analysis of three works is presented: an adaptation, Siete Canciones Populares Españolas by composer Manuel de Falla; a commission, El Último Sello by composer Carlos dos Santos; and an original work for marimba and singing, Ghost and Arms by composer Ivan Trevino.pt_BR
dc.description.resumoA presente tese é resultado do trabalho de pesquisa artística sobre a performance da percussão e voz cantada, executadas simultaneamente pelo mesmo performer. Esta nova corrente musical se inicia ao redor da segunda metade do século XX. Nos últimos anos, tem havido um aumento deste tipo de repertório devido, sobretudo, ao interesse de percussionistas, que muitas vezes compõem suas próprias obras ou encomendam a outros compositores. O texto apresenta um breve histórico sobre a performance simultânea de percussão e voz cantada, concentrando-se no seu desenvolvimento dentro da música contemporânea de concerto. Dentro deste contexto, também são apresentadas características do uso da voz no repertório contemporâneo e informações básicas sobre o funcionamento do aparelho fonador. A partir de apontamentos encontrados na literatura do tema e da vivência pessoal da autora com o repertório, são elencadas diversas recomendações para instrumentistas e/ou percussionistas cantores para a preparação e performance deste repertório. Finalmente, é apresentada uma análise interpretativa de três obras: uma adaptação, Siete Canciones Populares Españolas, do compositor Manuel de Falla; uma encomenda, El Último Sello, do compositor Carlos dos Santos; e uma obra original para marimba e canto, Ghost and Arms, do compositor Ivan Trevino.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInstrumentista-Cantorpt_BR
dc.subjectPercussão Contemporâneapt_BR
dc.subjectVoz Contemporâneapt_BR
dc.subjectAparelho Fonadorpt_BR
dc.subjectSiete Canciones Populares Españolaspt_BR
dc.subjectEl Último Sellopt_BR
dc.subjectGhost and Armspt_BR
dc.subject.otherPercussão (Música)pt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherCantopt_BR
dc.titleO percussionista-cantor na música de concerto do século XX-XXI: discussões e práticas sobre a performance simultânea de percussão e voz cantadapt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese. Monica Rocio Navas Loma.pdf8.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.