Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69275
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dc.creatorCarla Andrade dos Santos Rochapt_BR
dc.creatorSirley Alves da Silva Carvalhopt_BR
dc.creatorAna Carolina Ferreira Robertopt_BR
dc.creatorErika Maria Parlato de Oliveirapt_BR
dc.creatorIsabela Martins Melopt_BR
dc.creatorLeonor Bezerra Guerrapt_BR
dc.date.accessioned2024-06-19T20:01:33Z-
dc.date.available2024-06-19T20:01:33Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.spage112pt_BR
dc.citation.epage128pt_BR
dc.identifier.issn2318-2326pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69275-
dc.description.abstractEffective access of deaf patients to health systems is still restricted. The difficulties of communication between patients and health professionals are frequent. This study aimed mainly to describe strategies for the adequate care to the deaf and determine the impact of sensitizing action of the project “Comunica”. Students of medicine and speech therapy from Federal University of Minas Gerais participated in simulations of health appointments and completed questionnaires for the general knowledge of deaf culture and communication skills. 66.9% of medical students and 52.2% of speech therapy students denied any experience with the deaf. 98.5% of the students of both courses declared themselves unfit to meet the deaf and more than 92% wanted to learn to communicate in Libras (Brazilian sign language). Approximately 95% of the students attributed great importance to the objectives of the project. Improvements inthe health professional undergraduation program are needed to meet the necessitiesof the deaf.pt_BR
dc.description.resumoO acesso eficaz do paciente surdo aos sistemas de saúde ainda é restrito. As dificuldades de comunicação entre pacientes e profissionais da saúde são frequentes. Este estudo objetivou principalmente descrever as estratégias para um atendimento adequado ao surdo e determinar o impacto da ação sensibilizadora do projeto Comunica. Os estudantes de Medicina e Fonoaudiologia da Universidade Federal de Minas Gerais participaram de simulações de atendimentos e preencheram questionários referentes ao conhecimento geral da cultura surda e habilidades de comunicação. 66,9% dos estudantes de Medicina e 52,2% dos estudantes de Fonoaudiologia negaram qualquer experiência com surdos. 98,5% dos acadêmicos de ambos os cursos declararam-se inaptos para o atendimento do surdo e mais de 92% desejam aprender a se comunicar em Libras. Aproximadamente 95% dos alunos atribuem alta relevância à ação do projeto Comunica. Aprimorar o currículo da graduação de profissionais da saúde é necessário para atender às necessidades dos surdos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInterfacespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectDeficiência auditivapt_BR
dc.subjectLinguagem de sinaispt_BR
dc.subjectSaúdept_BR
dc.subjectSurdezpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPerda auditivapt_BR
dc.subject.otherLinguagem de sinaispt_BR
dc.subject.otherSaúdept_BR
dc.subject.otherSurdezpt_BR
dc.titleFormação de profissionais da saúde e acessibilidade do surdo ao atendimento em saúde: contribuições do projeto "Comunica"pt_BR
dc.title.alternativeAcademic education of health professionals and accessibility of deaf to health appointments: contributions from project “Comunica”pt_BR
dc.title.alternativeFormación de profesionales de la salud y accesibilidad del sordo a la atención en salud: contribuciones del proyecto: “Comunica”pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/18998pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3705-9471pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4500-8498pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9330-828Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9676-1036pt_BR
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