Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69828
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorNeusa Terezinha da Rocha Santospt_BR
dc.creatorJáima Pinheiro de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-08T23:43:39Z-
dc.date.available2024-07-08T23:43:39Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.spage70pt_BR
dc.citation.epage90pt_BR
dc.identifier.issn2525-3476pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/69828-
dc.description.abstractThis work had as main objective to search for relations between the data referring to the enrollment indicators of the students of the Special Education target group in 2018 in Porto Velho / RO and the academic productions of the Graduate Programs in Education and School Education of Rondônia. The research, documentary and descriptive, used as a source the statistical synopsis of Basic Education of the 2018 Census and seeks dissertations from the Graduate Programs in Education (Academic Master) and School Education (Professional Master). The profile of Special Education in the municipality surveyed, in common and exclusive classes, was characterized by the significant prevalence of enrollments of students with intellectual disabilities, followed by the enrollment of students with autism spectrum disorder and physical disability. The production of systematized knowledge indicated the prevalence of productions in the area of deafness. The data obtained suggest that: a) future research carried out in the municipality is focused on the aspects of evaluation and diagnosis of this registered target audience; b) the research continues to encourage discussions about these demands, mainly in relation to pedagogical practices and teacher training.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho teve como objetivo principal buscar relações entre os dados referentes aos indicadores de matrícula dos alunos do público-alvo da Educação Especial no ano de 2018 em Porto Velho/RO e as produções acadêmicas dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Educação Escolar de Rondônia. A pesquisa, documental e descritiva, utilizou como fontes a sinopse estatística da Educação Básica do Censo de 2018 e buscas das dissertações dos Programas de Pós-Graduação em Educação (Mestrado Acadêmico) e Educação Escolar (Mestrado Profissional). O perfil da Educação Especial no município pesquisado, tanto em classes comuns quanto em classes exclusivas, caracterizou-se pela prevalência significativa de matrículas de estudantes com deficiência intelectual, seguida pela matrícula de alunos com transtorno do espectro autista e deficiência física. A produção de conhecimento sistematizada indicou uma prevalência de produções na área da surdez. Os dados obtidos sugerem que: a) as futuras pesquisas realizadas no município estejam voltadas para os aspectos de avaliação e diagnóstico desse público-alvo matriculado; b) que as pesquisas continuem fomentando as discussões acerca dessas demandas, especialmente, em relação às práticas pedagógicas e formação docente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInovação e formaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectEnsino regularpt_BR
dc.subjectProdução científicapt_BR
dc.subjectInclusão educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherProdução científicapt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.titleRelações entre produção científica e indicadores de matrículas no censo escolar em Porto Velho-RO no contexto da inclusãopt_BR
dc.title.alternativeRelationships between scientific production and enrollment indicators in the school census of Porto Velho-RO in the context of inclusionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.ead.unesp.br/index.php/nead/article/view/517pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7316-7010pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0156-3804pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.