Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69872
Type: Artigo de Periódico
Title: Acolhimento na Faculdade de Odontologia da UFMG: humanização no atendimento dos pacientes
Other Titles: Welcoming Services at the School of Dentistry of UFMG: humanizing care in patient access
Authors: Millena Jardim Vieira
Pedro Henrique Durães Guimarães
Lumena Thaís Vimieiro Melo
Juliana Vilela Bastos
Ricardo Reis Oliveira
Patricia Valente Araujo
Abstract: A Política Nacional de Humanização (PNH) foi criada em 2003 pelo Ministério da Saúde, em meio à necessidade de se ampliar o convencional modelo sanitário baseado no eixo doença-cura para um modelo que abordasse, de maneira coletiva, a família e a comunidade. A modificação das estratégias de atuação/atendimento e da gestão do Sistema Único de Saúde (SUS) tornou-se, então, uma prioridade. O objetivo desse artigo foi relatar a implementação das práticas de acolhimento para os usuários que buscam atendimento clínico na Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais (FAO-UFMG). A partir da criação do projeto de extensão “Acolhimento e Orientação ao Usuário da FAO-UFMG”, em agosto de 2017, dados quantitativos relacionados à queixa principal e encaminhamento dos pacientes foram coletados das fichas clínicas específicas do projeto. Da análise desses dados, foi possível perceber que os usuários passaram a ser atendidos de forma mais humanizada, acolhedora, respeitosa e com maior qualidade, tendo sua trajetória terapêutica mais bem delineada. As ações implementadas também repercutiram positivamente na logística de funcionamento do setor responsável pela recepção dos pacientes, no cuidado prestado pelos profissionais envolvidos na atenção à saúde e no aprendizado dos alunos, contribuindo para a consolidação do projeto, pautado nos pilares da extensão.
Abstract: The National Humanization Policy was created in 2003 by the Ministry of Health. This policy emerged due to the need to expand the health model based on the disease-healing axis classification, to a model that collectively addressed the family and the community, respecting the context in which they live and their life experiences. Consequently, this led to the change in the action/attendance strategies and the SUS management becoming a priority. The aim of this article was to report the implementation of welcoming practices for users seeking clinical care at the School of Dentistry of Federal University of Minas Gerais (FAO-UFMG). Based on the creation of the extension project “Welcoming and User Guidance of FAO-UFMG,” in August 2017, quantitative data related to the main complaint and referral of patients were collected from the specific clinical files of the project. Analysis of these data made it possible to note that users began to be cared for in a more humanized, welcoming, and respectful manner, with higher quality, and improved delineation of their therapeutic trajectory. The actions implemented also had a positive impact on the operational logistics of the sector responsible for receiving patients, on the care provided by the professionals involved in health care and on student learning, thereby contributing to the consolidation of the project, based on the pillars of extension.
Subject: Saúde
Relações comunidade-instituição
Triagem
Acolhimento
Odontologia
Sistema Único de Saúde
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA RESTAURADORA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1691
URI: http://hdl.handle.net/1843/69872
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1691
metadata.dc.relation.ispartof: Revista da ABENO
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