Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70156
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuiza de Paula Cortezzipt_BR
dc.creatorShirlei Rezende Salespt_BR
dc.creatorVanessa Ferraz Almeida Nevespt_BR
dc.date.accessioned2024-07-10T20:09:00Z-
dc.date.available2024-07-10T20:09:00Z-
dc.date.issued2022-06-10-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issueEspecialpt_BR
dc.citation.spage375pt_BR
dc.citation.epage399pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp375-399pt_BR
dc.identifier.issn2175-6600pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70156-
dc.description.abstractThis article aims to analyze the lived experiences (perizhivanya) of a childcare school curriculum, focusing on the construction of meaning and the significance produced by infants and teachers for curricular practices. The research took place at a Municipal School of Early Childhood Education in Belo Horizonte (Minas Gerais state, Brazil), with video recordings, field notes, and interviews. The theoretical-methodological perspective is based on curricular theories, cultural-historical psychology, and ethnography in education. The concept of experience is understood as the person/environment unit while the curriculum is analyzed as a cultural practice. In this study it is argued that the experiences of children and teachers were marked by some tension expressed in the [autonomy/protection] unit. The aforementioned unit constitutes the nursery school curriculum through practices that enable the infants to carry out various activities, based on their own initiatives and without the direct supervision of an adult. At the same time, those practices provide protection and care for the children.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo tem como objetivo analisar as vivências de um currículo do berçário, focalizando a construção dos sentidos e significados produzidos pelos/as bebês e professoras para as práticas curriculares. A pesquisa aconteceu em uma Escola Municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte com a produção de videogravações, notas de campo e entrevistas. A perspectiva teórico-metodológica está baseada nas teorias curriculares, na Psicologia histórico-cultural e na Etnografia em Educação. O conceito de vivência é entendido como a unidade pessoa/meio; e o currículo é analisado como uma prática cultural. Argumentamos que as vivências dos/as bebês e professoras foram marcadas por tensões expressas na unidade [autonomia/proteção]. Essa unidade constitui o currículo do berçário por meio de práticas que possibilitam aos/às bebês a realização de várias atividades, com base em suas próprias iniciativas e sem a tutela direta de um adulto. Ao mesmo tempo, essas práticas propiciam a proteção e o cuidado desses/as bebês.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDebates em Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBebêspt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectPsicologia Histórico-culturalpt_BR
dc.subjectEtnografia em educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherCurrículo escolarpt_BR
dc.subject.otherEtnologia -- Educaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.subject.otherCrianças -- Educaçãopt_BR
dc.title“Vem, pessoal, descobrir novos horizontes”: as vivências de um currículo da educação infantilpt_BR
dc.title.alternative“Come on, guys! let’s discover new horizons”: lived experiences in an early childhood curriculumpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12621pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2483-968Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4446-9508pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4094-3639pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vem, pessoal, descobrir novos horizontes.pdf792.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.