Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70156
Type: Artigo de Periódico
Title: “Vem, pessoal, descobrir novos horizontes”: as vivências de um currículo da educação infantil
Other Titles: “Come on, guys! let’s discover new horizons”: lived experiences in an early childhood curriculum
Authors: Luiza de Paula Cortezzi
Shirlei Rezende Sales
Vanessa Ferraz Almeida Neves
Abstract: O presente artigo tem como objetivo analisar as vivências de um currículo do berçário, focalizando a construção dos sentidos e significados produzidos pelos/as bebês e professoras para as práticas curriculares. A pesquisa aconteceu em uma Escola Municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte com a produção de videogravações, notas de campo e entrevistas. A perspectiva teórico-metodológica está baseada nas teorias curriculares, na Psicologia histórico-cultural e na Etnografia em Educação. O conceito de vivência é entendido como a unidade pessoa/meio; e o currículo é analisado como uma prática cultural. Argumentamos que as vivências dos/as bebês e professoras foram marcadas por tensões expressas na unidade [autonomia/proteção]. Essa unidade constitui o currículo do berçário por meio de práticas que possibilitam aos/às bebês a realização de várias atividades, com base em suas próprias iniciativas e sem a tutela direta de um adulto. Ao mesmo tempo, essas práticas propiciam a proteção e o cuidado desses/as bebês.
Abstract: This article aims to analyze the lived experiences (perizhivanya) of a childcare school curriculum, focusing on the construction of meaning and the significance produced by infants and teachers for curricular practices. The research took place at a Municipal School of Early Childhood Education in Belo Horizonte (Minas Gerais state, Brazil), with video recordings, field notes, and interviews. The theoretical-methodological perspective is based on curricular theories, cultural-historical psychology, and ethnography in education. The concept of experience is understood as the person/environment unit while the curriculum is analyzed as a cultural practice. In this study it is argued that the experiences of children and teachers were marked by some tension expressed in the [autonomy/protection] unit. The aforementioned unit constitutes the nursery school curriculum through practices that enable the infants to carry out various activities, based on their own initiatives and without the direct supervision of an adult. At the same time, those practices provide protection and care for the children.
Subject: Educação infantil
Currículo escolar
Etnologia -- Educação
Psicologia
Crianças -- Educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp375-399
URI: http://hdl.handle.net/1843/70156
Issue Date: 10-Jun-2022
metadata.dc.url.externa: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12621
metadata.dc.relation.ispartof: Debates em Educação
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vem, pessoal, descobrir novos horizontes.pdf792.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.