Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70251
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Roberto Pinto Nazariopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6941387272802380pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Lúcia Menezes de Andradept_BR
dc.contributor.referee2Soraia Nogueira Garabinipt_BR
dc.contributor.referee3Leonardo Álvares Vidigalpt_BR
dc.contributor.referee4Juan Francisco Celín Robalinopt_BR
dc.creatorMauro Nascimento Clementept_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1059890169154927pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-11T16:23:13Z-
dc.date.available2024-07-11T16:23:13Z-
dc.date.issued2024-02-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70251-
dc.description.abstractThis research seeks to understand the relation between the concepts of "time" in the construction of the complex narratives of the films Groundhog day (1993), by Harold Ramis; Run, Lola, run" (Lolla rennt, 1998), by Tom Tykwer; and Timecrimes (Los cronocrímenes, 2007), by Nacho Vigalondo; and how they used an alternative synthetic time model, the time loop. To this end, it will carry out a film analysis of these films, using the “Theory of narration”, by David Bordwell, in his work Narration in the fiction film (1985), as a methodological tool. It seeks to reflect on the relation of time and its possibilities with the practices of an audiovisual production, based on the theoretical contribution of authors such as Jacques Aumont, Marcel Martin, Belá Balázs, Andrei Tarkovski, Sergei Eisenstein, Gilles Deleuze, Allan Cameron, Robert Stam, among others. It is observed that these three films, in addition to qualifying themselves as complex narratives, also used a cyclical time model in the editing, which determines the circular narration when returning to the same emblematic moment of the story. This moment will be a kind of crossroads, in which the main characters will try to solve the problems posed by the plots. Back to this point of return, the protagonists can, then, experiment with different solutions, and, with each different action, a new possible ending will be generated.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa busca compreender a relação entre os conceitos de “tempo” na construção das narrativas complexas dos filmes Feitiço do tempo (Groundhog day, 1993), de Harold Ramis; Corra, Lola, corra (Lolla rennt, 1998), de Tom Tykwer; e Crimes temporais (Los cronocrímenes, 2007), de Nacho Vigalondo; e como estes se utilizaram de um modelo de tempo sintético alternativo, o time loop. Para tal, realiza uma análise fílmica destas obras, utilizando a “Teoria da Narração”, de David Bordwell, em sua obra Narration in the fiction film (1985), como instrumento metodológico. Procura-se refletir sobre a relação do tempo e suas possibilidades com as práticas de uma produção audiovisual, tendo ainda como base o aporte teórico de autores como Jacques Aumont, Marcel Martin, Belá Balázs, Andrei Tarkovski, Sergei Eisenstein, Gilles Deleuze, Allan Cameron, Robert Stam, entre outros. Observa-se que estes três filmes, além de qualificarem-se como narrativas complexas, também utilizam um modelo de tempo cíclico na montagem, que determina a narração circular ao voltar ao mesmo momento emblemático da história. Este momento revela-se uma espécie de encruzilhada, em que as personagens principais tentam solucionar os problemas propostos pelas tramas. Ao voltar a este ponto de retorno, os protagonistas podem, então, experimentar diferentes soluções, e a cada ação distinta um novo final possível é gerado.pt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectTime looppt_BR
dc.subjectTempo no cinemapt_BR
dc.subjectNarrativas complexaspt_BR
dc.subject.otherTempo no cinemapt_BR
dc.subject.otherPercepção temporalpt_BR
dc.subject.otherFilmes de ficção científicapt_BR
dc.subject.otherCinema - Produção e direçãopt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.titleDe volta ao ponto de partida: o tempo cíclico em narrativas complexas nos filmes de ficçãopt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Mauro N. Clemente repositorio UFMG.pdf12.71 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons