Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70308
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorTarcísia Carolina Roberto Silva Duartept_BR
dc.creatorLucíola Licínio de Castro Paixão Santospt_BR
dc.date.accessioned2024-07-11T20:51:34Z-
dc.date.available2024-07-11T20:51:34Z-
dc.date.issued2022-05-02-
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage24pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660787pt_BR
dc.identifier.issn2446-9424pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70308-
dc.description.abstractThis article comes from empirical research on students perceptions of the Physics course at university in Minas Gerais, about the low academic performance in five subjects of the first year, which are considered difficult according to the institution's criteria and whose failure rates have been higher than 50% for more than a decade. The data were obtained through the documents available by the university's dean of undergraduate studies, the application of questionnaires and the conduct of interviews with students. The results showed different perceptions regarding retention in the course first year and indicated the need for greater dialogue between students, teachers, and the institution, aiming at the elaboration of integration and student affiliation strategies and, consequently, the improvement of academic performance.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo aborda uma pesquisa empírica sobre as percepções de discentes do curso de Física de uma universidade pública mineira acerca do baixo desempenho acadêmico em cinco disciplinas do primeiro ano, consideradas difíceis segundo critérios da instituição e nos quais as taxas de reprovação têm sido superiores a 50% há mais de uma década. Os dados são oriundos de documentos gerados a partir da aplicação de questionários e da realização de entrevistas com os alunos e disponibilizados pela pró-reitoria de graduação da universidade. Os resultados evidenciaram diferentes compreensões a respeito da retenção no primeiro ano do curso e indicaram a necessidade de maior diálogo entre discentes, docentes e a instituição, visando à elaboração de estratégias de integração e afiliação estudantil e, consequentemente, a melhoria do desempenho acadêmico.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Internacional de Educação Superiorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectEnsino de físicapt_BR
dc.subjectDesempenho acadêmicopt_BR
dc.subjectPrimeiro ano universitáriopt_BR
dc.subjectRetençãopt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherEducação (Superior)pt_BR
dc.subject.otherFísica -- Estudo e ensinopt_BR
dc.titleDesempenho acadêmico: percepções de discentes do curso de física de uma universidade mineirapt_BR
dc.title.alternativeAcademic performance: perceptions of physics students from a university in Minas Geraispt_BR
dc.title.alternativeRendimiento académico: percepciones de los estudiantes del curso de física en una universidad de Minas Geraispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660787pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4971-6088pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9816-2440pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.