Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70584
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPaula Cristina Cardoso Mendoncapt_BR
dc.creatorDenise Suzane de Oliveira Cláudiopt_BR
dc.creatorLuiz Gustavo Franco Silveirapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-15T17:13:50Z-
dc.date.available2024-07-15T17:13:50Z-
dc.date.issued2022-05-01-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage349pt_BR
dc.citation.epage366pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p349pt_BR
dc.identifier.issn1518-8795pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70584-
dc.description.abstractIn this research, we analyze how pre-service Biology teachers mobilize epistemic functions of models in the teaching and learning processes in cytogenetics. We collected data from aninteraction in a group of pre-service Biology teachersin a teachingsequence on cell division that involved the practice of modeling. For analysis, we transcribed situations with greater analytical potential, organized in scenes and teaching episodes. The results indicate that pre-service Biology teachers mobilized different epistemic functions of the models under discussion: (i) representation as showing and representation as standing for; (ii) investigate and predictive; (iii) communicate; (iv) to support scientific arguments and explanations; (v) to simplify and (vi) to provide a conceptual image. Epistemic functions related to the communication of ideas and argumentation expanded opportunities for conceptual doubts and/or alternativeviews of some concepts to emerge in the interactions. In addition, the study points out implications for science education and the teaching of Biology, especially with regard to the use of modeling not only as an activity of mere manipulation or representationas showing, but as an opportunity to reflect on models as epistemic artifacts by enabling a more authentic experience of scientific practice in teaching contexts.pt_BR
dc.description.resumoNesta pesquisa, analisamos como professores de Biologia em formação inicial mobilizam funções epistêmicas de modelos nos processos de ensino e aprendizagem em citogenética. Coletamos dados de interações de um grupo de licenciandos em uma sequência didática sobre divisão celular que envolveu a prática de modelagem. Para análise, transcrevemos situações com maior potencialidade analítica, organizadas em cenas e episódios de ensino. Os resultados indicam que os licenciandos mobilizaram diferentes funções epistêmicas dos modelos em discussão: (i) representar, no sentido de similaridade e no sentido de estar no lugar; (ii) investigar e prever; (iii) comunicar; (iv) dar suporte a argumentos e explicações científicas; (v) simplificar e (vi) disponibilizar uma imagem conceitual. Funções epistêmicas relacionadas à comunicação de ideias e argumentação ampliaram oportunidades para que dúvidas de caráter conceitual e/ou visões distorcidas de alguns conceitos emergissem nas interações. Além disso, o estudo aponta implicações para a formação de professores e o ensino de Biologia, especialmente no que diz respeito ao uso da modelagem não apenas como uma atividade de mera manipulação ou representação, mas como uma oportunidade para refletir sobre modelos como artefatos epistêmicos ao possibilitar a vivência mais autêntica da prática científica em contextos de ensino.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInvestigações em Ensino de Ciênciaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectModelospt_BR
dc.subjectFunções epistêmicaspt_BR
dc.subjectEnsino de Biologiapt_BR
dc.subjectCitogenéticapt_BR
dc.subject.otherBiologia -- Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCitogenéticapt_BR
dc.titleFunções epistêmicas de modelos no processo de ensino e aprendizagem em citogenética: uma análise no contexto da formação inicial de professores de biologiapt_BR
dc.title.alternativeEpistemic functions of models in the teaching and learning process in cytogenetics: an analysis in the context of pre-service biology teacherspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/2710pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1762-4840pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1009-7788pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
funções epistêmicas de modelos no processo de ensino (1).pdf297.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.