Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70654
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorArinalda Silva Locatellipt_BR
dc.creatorLívia Maria Fraga Vieirapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-15T21:30:02Z-
dc.date.available2024-07-15T21:30:02Z-
dc.date.issued2022-05-31-
dc.citation.volume47pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage24pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5902/1984644448580pt_BR
dc.identifier.issn1984-6444pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70654-
dc.description.abstractThe article aims to analyze the category of teaching as a profession, considering predominantly subjective aspects, based on the status and teaching identity dimension. Based on the results obtained from the questionnaires applied to 137 teaching subjects (teachers and monitors) working in public institutions of Early Childhood Education, in the rural and urban areas of two municipalities in the Amazon region, known as Bico do Papagaio, located in the north of Brazil, state of Tocantins. The analyzes show that the researched teachers build an identity with the profession, although for some the entry occurred by chance. It is noticeable a strong maternal trait present in this identity construct, the result of the stereotyped view about the majority female presence in the teaching profession and the lack of understanding of care as a social category. In terms of status, the teachers feel that their actions are recognized and stick to a professional ethos to continue in the profession.pt_BR
dc.description.resumoO artigo tem como objetivo analisar a categoria docência como profissão, considerando aspectos predominantemente subjetivos, a partir da dimensão status e identidade docente. Utilizou-se como base os resultados obtidos a partir dos questionários aplicado a 137 sujeitos docentes (professoras e monitoras) atuantes nas instituições públicas de Educação Infantil, das áreas rural e urbana de dois municípios da região Amazônica, conhecida como Bico do Papagaio, localizada ao norte do estado do Tocantins. As análises mostram que as docentes pesquisadas, constroem uma identidade com a profissão exercida, ainda que algumas, tenham ingressado na profissão por acaso. É perceptível um forte traço maternal presente nesse construto identitário, fruto da visão estereotipada acerca da majoritária presença feminina no magistério e da não compreensão do cuidar como uma categoria social. Por fim, no quesito status, as docentes ainda sentem que suas ações são reconhecidas e se agarram a um ethos profissional para continuar na profissão.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectDocênciapt_BR
dc.subjectProfissãopt_BR
dc.subjectStatuspt_BR
dc.subjectIdentidade profissionalpt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherProfessorpt_BR
dc.subject.otherProfissãopt_BR
dc.titleDocência como profissão: reflexões acerca de aspectos subjetivos que a constituempt_BR
dc.title.alternativeTeaching in early childhood education: reflections on subjective aspects of the professionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/48580pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3573-1706pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9036-0151pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Docência como profissão reflexões acerca de aspectos subjetivos que a constituem.pdf701.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.