Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/70654
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Docência como profissão: reflexões acerca de aspectos subjetivos que a constituem |
Other Titles: | Teaching in early childhood education: reflections on subjective aspects of the profession |
Authors: | Arinalda Silva Locatelli Lívia Maria Fraga Vieira |
Abstract: | O artigo tem como objetivo analisar a categoria docência como profissão, considerando aspectos predominantemente subjetivos, a partir da dimensão status e identidade docente. Utilizou-se como base os resultados obtidos a partir dos questionários aplicado a 137 sujeitos docentes (professoras e monitoras) atuantes nas instituições públicas de Educação Infantil, das áreas rural e urbana de dois municípios da região Amazônica, conhecida como Bico do Papagaio, localizada ao norte do estado do Tocantins. As análises mostram que as docentes pesquisadas, constroem uma identidade com a profissão exercida, ainda que algumas, tenham ingressado na profissão por acaso. É perceptível um forte traço maternal presente nesse construto identitário, fruto da visão estereotipada acerca da majoritária presença feminina no magistério e da não compreensão do cuidar como uma categoria social. Por fim, no quesito status, as docentes ainda sentem que suas ações são reconhecidas e se agarram a um ethos profissional para continuar na profissão. |
Abstract: | The article aims to analyze the category of teaching as a profession, considering predominantly subjective aspects, based on the status and teaching identity dimension. Based on the results obtained from the questionnaires applied to 137 teaching subjects (teachers and monitors) working in public institutions of Early Childhood Education, in the rural and urban areas of two municipalities in the Amazon region, known as Bico do Papagaio, located in the north of Brazil, state of Tocantins. The analyzes show that the researched teachers build an identity with the profession, although for some the entry occurred by chance. It is noticeable a strong maternal trait present in this identity construct, the result of the stereotyped view about the majority female presence in the teaching profession and the lack of understanding of care as a social category. In terms of status, the teachers feel that their actions are recognized and stick to a professional ethos to continue in the profession. |
Subject: | Educação infantil Professor Profissão |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.5902/1984644448580 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/70654 |
Issue Date: | 31-May-2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/48580 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Educação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Docência como profissão reflexões acerca de aspectos subjetivos que a constituem.pdf | 701.16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.