Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70657
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDaniel Santos Bragapt_BR
dc.creatorAmanda Tolomelli Bresciapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-15T21:51:25Z-
dc.date.available2024-07-15T21:51:25Z-
dc.date.issued2022-02-01-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage10pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1634pt_BR
dc.identifier.issn2177-8310pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70657-
dc.description.abstractThis article analyzes educational results of remote education by the type of electronic device used to attend classes and to solve activities, as well how to attend classes (synchronous or asynchronous, normal speed or increased speed). The results of students from three classes of two teacher training courses of a public higher education institution in Minas Gerais were investigated. Based on online questionnaire, a statistical comparison of educational results was performed by the type of electronic device used and the way of attending classes, controlled by the presence or absence of admission by quotas (taken as a socioeconomic level proxy). It was possible to evidence that, for the sample, there was no statistically significant difference between grades of students who attended classes on desktop or laptop computers and those who used smartphones and tablets, but there is a difference in the performance of activities on both types of devices. There was also no difference between the grades of those who attended classes synchronously or asynchronously, or between those who attended classes recorded at normal or increased speed. It wass admitted greater adequacy for the use of devices such as desktop and laptops computers and the synchronous monitoring of classes. There was a trend of better results for this situation in relation to the use of mobile devices, and the attendance of classes asynchronously.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa resultados educacionais e avaliativos do ensino remoto em relação ao tipo de dispositivo eletrônico utilizado para assistir às aulas e para resolução de atividades, bem como a forma de se assistir às aulas (síncrona ou assíncrona, velocidade normal ou velocidade aumentada). Foram investigados estudantes de três turmas de dois cursos de formação de professores de uma instituição de ensino superior pública de Minas Gerais. A partir de questionário autoaplicado, foi realizado cotejamento estatístico de resultados educacionais pelo tipo de dispositivo eletrônico utilizado e a forma de se assistir às aulas, controlado pela presença ou ausência de ingresso por cotas (tomadas como proxy de nível socioeconômico). Foi possível evidenciar que, para a amostra, não houve diferença estatística significativa entre notas de estudantes que assistiram às aulas em computadores de mesa e notebooks, mas essa diferença ocorre quanto ao uso de dispositivos para a realização de atividades. Também houve diferença entre as notas dos que assistiram às aulas de maneira síncrona ou assíncrona, mas essa diferença não é percebida entre os que assistiram aulas gravadas em velocidade normal ou aumentada. Sendo assim, foi possível estabelecer admissibilidade de maior adequação para o uso de dispositivos como computadores de mesa e notebooks, e o acompanhamento síncrono das aulas. Houve tendência de melhor resultado para essa situação em relação à utilização de smartphones e tablets, e do acompanhamento de aulas assincronamente.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEaD em Focopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino remotopt_BR
dc.subjectTecnologias digitaispt_BR
dc.subjectAvaliação da educaçãopt_BR
dc.subjectResultados educacionaispt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacionalpt_BR
dc.titleFatores intervenientes de resultados no ensino remoto: o dispositivo de acesso importa?pt_BR
dc.title.alternativeIntervening outcome factors in remote teaching: does the device of access matter?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1634pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5075-4570pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1578-1474pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fatores intervenientes de resultados no ensino remoto.pdf188.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.