Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70711
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRachel Ivo Defigueiredopt_BR
dc.creatorMiriam Pimenta Parreira do Valept_BR
dc.creatorRosa Núbia Vieira de Mourapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-16T14:59:59Z-
dc.date.available2024-07-16T14:59:59Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spagee13311124453pt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.24453pt_BR
dc.identifier.issn25253409pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70711-
dc.description.abstractThe objective was to understand the perception of students of the Extension Project "Complementary Integrative Practices in Health: Acupuncture in Dentistry", from the Faculty of Dentistry of the Federal University of Minas Gerais in 2019. Qualitative research, with graduate students as the study population and collection of data by focus group. The interpretation of the speeches was conducted by content analysis, based on the National Curriculum Guidelines, with three themes emerging: prior knowledge about the complementary therapies; contribution of complementary therapies to dentistry; humanization of care. There is a superficial knowledge of the subject, but interest in knowing it. There was a need to encourage the study of complementary therapies in undergraduate courses, as they are rarely addressed in health education and there is interest from students. They considered that complementary therapies are positive for dentistry, have good habits and low risk; they are in line with the regulations and demands that already exist in the SUS and expand the area of professional activity. It was concluded that the complementary therapies are incipient in graduation, have benefits for dentistry reflected in the scientific literature and clinical practice and are in line.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo foi compreender a percepção dos alunos do Projeto de Extensão “Práticas Integrativas Complementares em Saúde: Acupuntura em Odontologia”, da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais em 2019. Pesquisa qualitativa, com alunos egressos como população de estudo e coleta de dados por grupo focal. A interpretação das falas foi conduzida pela análise de conteúdo, com base nas Diretrizes Curriculares Nacionais, emergindo três temas: conhecimento prévio sobre as PICS; contribuição das PICS para odontologia; humanização do cuidado. Constatou-se conhecimento superficial prévio sobre o tema, mas interesse em conhecê-lo. Viu-se a necessidade de estimular o estudo das PICS na graduação, por ser pouco abordado no ensino em saúde e haver interesse dos alunos. Consideraram que as PICS são positivas para a odontologia, têm técnicas eficazes e baixo risco; estão alinhadas às normativas e demandas já existentes no SUS e expandem a área de atuação dos profissionais. Concluiu-se que as PICS são incipientes na graduação, apresentam benefícios para a odontologia lastrados na literatura científica e prática clínica e estão em consonância com os preceitos definidos nas DCN, conferindo ao paciente um cuidado pleno e humanizado.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofResearch, Society and Developmentpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTerapias Complementarespt_BR
dc.subjectOdontologiapt_BR
dc.subjectAtenção à Saúdept_BR
dc.subjectCapacitação de Recursos Humanos em Saúdept_BR
dc.subject.otherOdontologiapt_BR
dc.subject.otherTerapias Complementarespt_BR
dc.subject.otherAtenção à Saúdept_BR
dc.titleAs Práticas Integrativas e Complementares na graduação de Odontologia: um estudo qualitativopt_BR
dc.title.alternativeIntegrative and Complementary Practices in undergraduate Dentistry: a Qualitative Studypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1531-0306pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8781-778Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8947-2797pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
As Práticas Integrativas e Complementares na graduação de Odonto.pdfA.pdf155.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.