Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70778
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Guilherme Massara Rochapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9372630883932920pt_BR
dc.contributor.referee1Cristina Moreira Marcospt_BR
dc.contributor.referee2Flávia Trocoli Xavier da Silvapt_BR
dc.contributor.referee3Luciene Guimarães de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee4Maurício Oliveira Sanrospt_BR
dc.creatorDanielle Cuript_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0105742154370427pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-16T16:16:32Z-
dc.date.available2024-07-16T16:16:32Z-
dc.date.issued2024-03-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70778-
dc.description.abstractBased on the selection of some films from Marguerite Duras’s cinematography, we investigated some elements – detached pieces – that are recurring within her work as a whole, having the Lacanian psychoanalysis as the chosen theoretical framework. The image: smooth sea, yellowish sand, empty beach, framed by a look from the window of her house-hotel in Trouville, examined through the films Agatha and the limitless readings (Duras, 1981) and L’Homme Atlantique (Duras, 1981). The voice-over: disembodied, incarnated, reincarnated and, finally, anchored, from the films of the so-called Indian Cycle, namely, Woman of the Ganges (Duras, 1972-1973), India Song (Duras, 1974) and Her Venetian Name in Deserted Calcutta (Duras, 1976a). And love: an occasional, absolute and painful encounter, experienced in Hiroshima mon amour (Resnais & Duras, 1959) and revisited, also through the gaze, in the novel “The Ravishment” (Duras, 1964), or, to put it another way, in the cinema of Lol V. Stein.pt_BR
dc.description.resumoA partir da seleção de alguns filmes da cinematografia de Marguerite Duras, investigamos alguns elementos – peças avulsas – recorrentes em sua obra como um todo, tendo a psicanálise de orientação lacaniana como articulação teórica escolhida. A imagem: mar liso, areia amarelada, praia vazia, enquadrada por um olhar que vê a partir da janela de sua casa-hotel de Trouville, examinada através dos filmes Agatha e as leituras ilimitadas (Duras, 1981a) e O homem atlântico (Duras, 1981b). A voz off: desencarnada, encarnada, reencarnada e, por fim, ancorada, a partir dos filmes do chamado Ciclo Indiano, a saber, A mulher do Ganges (Duras, 1972-1973), India Song (Duras, 1974) e Seu nome de Veneza em Calcutá deserta (Duras, 1976a). E o amor: encontro ocasional, absoluto e doloroso, vivenciado em Hiroshima meu amor (Resnais & Duras, 1959) e revisitado, também a partir do olhar, no romance O deslumbramento (Duras, 1964), ou, dito de outra forma, no cinema de Lol V. Stein.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Psicologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectMarpt_BR
dc.subjectOlharpt_BR
dc.subjectVozpt_BR
dc.subjectAmorpt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectMarguerite Duraspt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subject.otherPsicologia - Tesespt_BR
dc.subject.otherCinema - Tesespt_BR
dc.subject.otherDuras, Marguerite, 1914-1996pt_BR
dc.subject.otherAmor - Tesespt_BR
dc.subject.otherPsicanálise - Tesespt_BR
dc.titleOs filmes depois da noite : a imagem a voz e o amor no cinema de Marguerite Duraspt_BR
dc.title.alternativeThe films after the night : the image, the voice and the love in the cinema of Marguerite Duraspt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0004-7047-8437pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Os filmes depois da noite - a imagem, a voz e o amor no cinema de marguerite Duras.pdf2.86 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons