Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70953
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDanilo Araujo de Oliveirapt_BR
dc.creatorShirlei Rezende Salespt_BR
dc.date.accessioned2024-07-18T17:33:33Z-
dc.date.available2024-07-18T17:33:33Z-
dc.date.issued2022-06-20-
dc.citation.volume40pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage21pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e85646pt_BR
dc.identifier.issn2175-795Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70953-
dc.description.abstractThis article brings part of the results of a doctoral research. The analysis was carried out under the post-critical curricular perspective, which understands that the curriculum is not restricted to school subjects, but consists of different spaces and cultural artifacts. The methodology used articulated elements of netnography and Foucaultian-inspired discourse analysis of a blog and three twitter profiles. We name the heterogeneous set of sayingslocated on these bareback curriculum sites. The argument developed is that in this curriculum the position of the unrubberman subject is produced, constituted with specific marks based on the demand for transgression of the norms of condom use. These marks, in the scope of bareback sexual practice, show tensions in the way the anti-AIDS pedagogy works, centered on the mandatory use of condoms.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo traz parte dos resultados de uma pesquisa de doutorado. A análise foi elaborada sob a perspectiva curricular pós-crítica, que compreende que o currículo não se restringe às disciplinas escolares, mas se constitui em diferentes espaços e artefatos culturais. A metodologia utilizada articulou elementos da netnografia e análise do discurso de inspiração foucaultiana de um blog e três perfis do twitter. Nomeamos o conjunto heterogêneo de ditos localizados nesses sites de currículo bareback. O argumento desenvolvido é o de que nesse currículo produz-se a posição de sujeito unrubberman constituída com marcas específicas a partir da demanda da transgressão às normas do uso do preservativo. Essas marcas, no âmbito da prática sexual bareback, evidenciam tensões no modo de funcionamento da pedagogia anti-AIDS centrada na obrigatoriedade do uso do preservativo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPerspectivapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectBarebackpt_BR
dc.subjectPreservativopt_BR
dc.subject.otherCurrículo escolarpt_BR
dc.subject.otherPreservativospt_BR
dc.titleContestações às normas do uso do preservativo no currículo bareback: produção da posição de sujeito unrubbermanpt_BR
dc.title.alternativeDisputes to the rules for the use of condoms in the bareback curriculum: production of the unrubberman subject positionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/85646pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3222-3172pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4446-9508pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Contestações às normas do uso do preservativo no currículo bareback.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.