Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71007
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJosiane Pereira Torrespt_BR
dc.creatorRafael Henrique de Resende Marcianopt_BR
dc.date.accessioned2024-07-18T21:45:42Z-
dc.date.available2024-07-18T21:45:42Z-
dc.date.issued2022-12-29-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage22pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.39412pt_BR
dc.identifier.issn2237-5864pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71007-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to report an experience of a discipline offered to higher education during the period of the covid-19 pandemic. The challenge of this discipline was to discuss trends towards more inclusive didactic practices, disseminated in the literature with the perspective of being characterized as universal, that is, they are proposals that support the management of the academic curriculum in order to contemplate the diversity of the classroom,included those considered target students of special education. In addition to discussingthese trends, the discipline was planned according to universal principles, with the aim of training by example. The students who attended the discipline showed satisfaction with the discussions held as well as the format in which it was offered. It is understood that this academic curricular activity can support the development of similar proposals in higher education and contribute to the training of teachers for the implementationof more inclusive universal strategies in regular schools.pt_BR
dc.description.resumoO propósito deste artigo é relatar uma experiência de uma disciplina ofertada para o ensino superior durante o período da pandemia da covid-19. O desafio dessa disciplina foi discutir as tendências para práticas didáticas mais inclusivas, disseminadas na literatura com a perspectiva de serem caracterizadas como universais, ou seja, propostas que apoiam a gestão do currículo acadêmico de modo a contemplar a diversidade da sala de aula, incluídos os considerados estudantes público-alvo da educação especial. Além de discutir essas tendências, a disciplina foi planejada nos moldes das abordagens universais, com o intuito de formar pelo exemplo. Os estudantes que cursaram demonstraram satisfação com as discussões realizadas bem como com o formato em que foi ofertada. Compreende-se que essa atividade acadêmica curricular pode apoiar o desenvolvimento de propostas similares no ensino superior de modo a contribuir com a formação de professores para a implementação de estratégias mais inclusivas na escola regular.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Docência do Ensino Superiorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectAcessibilidadept_BR
dc.subjectUniversidadept_BR
dc.subjectDesenho universal para a aprendizagempt_BR
dc.subject.otherProfessores -- Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherAcessibilidadept_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.titleFormação de professores: desenhando uma disciplina inclusiva a partir do desenho universal para a aprendizagempt_BR
dc.title.alternativeTeacher training: designing an inclusive discipline from the universal design for learningpt_BR
dc.title.alternativeFormación de profesores: diseñando una materia inclusiva a partir del diseño universal para el aprendizajept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39412pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1452-8223pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8163-734Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formação de professores.pdf798.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.