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http://hdl.handle.net/1843/71009
Tipo: | Artigo de Periódico |
Título: | Ground transportation accidents involving two categories of motorcyclists who transport passengers |
Título(s) alternativo(s): | Acidente de transporte terrestre envolvendo duas modalidades de motociclistas que fazem transporte de passageiros |
Autor(es): | Alfredo Lucas Neto Kevan Guilherme Nóbrega Barbosa Italo de Macedo Bernardino Rilva Suely de Castro Cardoso Lucas Sérgio D'ávila |
Resumen: | Objective The aim of the present cross-sectional study was to analyze the occurrence of ground transportation accidents involving two categories of motorcyclists who transport passengers in a city located in northeastern Brazil: those who work for city hall and those who work for a private transportation firm. Methods Interviews were held with the aid of a questionnaire administered to a probabilistic sample of 210 individuals (125 from city hall and 85 from the private firm). Results A high number of motorcyclists in both categories combined (78.6%) suffered traffic accidents in the 12 months prior to the inquiry. Collisions with automobiles constituted the most frequent type of accident (43.6%). Accidents were more associated with motorcyclists working for city hall (p < 0.05), due mainly to the fact that these individuals had been employed for a longer period of time (p < 0.001). The occurrence of bodily injuries was high in both categories (63.6%). Facial injuries were the least frequent in both categories due mainly to the use of protection equipment (98.2%). Conclusion The occurrence of traffic accidents was high in the two motorcycle passenger transportation categories analyzed, demonstrating that motorcycles are used to transport passengers in a risky manner. |
Abstract: | Objetivo Analisar a ocorrência de acidente de transporte terrestre entre duas modalidades de motociclistas que realizam o transporte de passageiros em um município do Nordeste Brasileiro. Métodos Nesta cidade existem dois grupos de motociclistas regulamentados, um destes trabalhava para prefeitura e outro para uma empresa privada. Foi realizada uma entrevista por meio de um questionário para uma amostra probabilística de 210 sujeitos (n = 125 da prefeitura, n = 85 empresa). Resultados Um elevado número de motociclistas entre as duas modalidades (78,6%) sofreram acidente de trânsito nos últimos 12 meses à realização do inquérito, sendo a colisão coo o automóvel o tipo mais frequente (43,6%). Entretanto, a modalidade de motociclistas da prefeitura estiveram mais associados com a presença de acidentes (p < 0,05), principalmente pelo fato de estarem trabalhando a mais tempo (p < 0,001). A ocorrência de injúrias corporais foi alta (63,6%) em ambas as modalidades. Injúrias faciais foram menos frequentes para as duas modalidades analisadas, principalmente devido ao uso do equipamento de proteção (98,2%). Conclusão O alto número de motociclistas acidentados entre as duas modalidades de transporte de passageiros, mostra a falta de segurança deste tipo de transporte. Considerando que estes motociclistas realizam o transporte público de passageiros é necessário melhorias na regulamentação. |
Asunto: | Traumatismos Faciais Motocicletas Ferimentos e lesões |
Idioma: | eng |
País: | Brasil |
Editor: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Sigla da Institución: | UFMG |
Departamento: | FAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVA |
Tipo de acceso: | Acesso Aberto |
Identificador DOI: | https://doi.org/10.1590/1981-863720160003000093078 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/71009 |
Fecha del documento: | 2016 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/rgo/a/vHbWLJjJcDWKLRwmBLcpsNK/?lang=en |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Gaúcha de Odontologia |
Aparece en las colecciones: | Artigo de Periódico |
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