Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71050
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarolina Giovannettipt_BR
dc.creatorShirlei Rezende Salespt_BR
dc.date.accessioned2024-07-19T19:07:16Z-
dc.date.available2024-07-19T19:07:16Z-
dc.date.issued2022-12-16-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage26pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.25.20385.064pt_BR
dc.identifier.issn1984-0187pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71050-
dc.description.abstractThis research paper analyzes educational reforms implemented in Brazil in the last decade, namely the High School Reform and implementation of the National Curricular Common Core. Qualitative document analysis focused on the National Curricular Common Core document and the website “Novo Ensino Médio” (“New High School”) as sources. Extracts of websites belonging to the organizations “Escola Sem Partido” ("Nonpartisan School”) and “Todos Pela Educação” (“All For Education”), as well as journalistic pieces on the subject, were also scrutinized. It is argued that educational reforms and the resolution to adopt one unified curriculum are political strategies of imposing specific knowledge and understading under the justification of improving teaching, enhancing High School efficiency, and overall increasing of quality in education. Knowledge regarding gender is neglected under such curriculum, which aims to cast out any knowledge considered to be idological.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, analisamos as reformas educacionais implementadas no Brasil na última década, nomeadamente a Reforma do Ensino Médio e a implementação da Base Nacional Comum Curricular. Utilizamos como fonte para a análise documental qualitativa aqui efetuada a Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio e o site do Novo Ensino Médio. Também analisamos excertos dos sites das organizações Escola sem Partido e Todos pela Educação, além de matérias jornalísticas sobre o assunto. Com base nessas análises, argumentamos que as reformas educacionais e a estipulação de currículos únicos são estratégias políticas de imposição de determinados saberes e conhecimentos, sob a justificativa de melhoria do ensino, para aumentar a eficiência do Ensino Médio e com isso, supostamente, promover a qualidade de educação. Saberes relativos a gênero são negligenciados nestes currículos, buscando banir conhecimentos considerados ideológicos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofOlhar de Professorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBase Nacional Comum Curricularpt_BR
dc.subjectReforma do Ensino Médiopt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subject.otherCurrículo escolar -- Brasilpt_BR
dc.subject.otherReforma do ensino -- Brasilpt_BR
dc.subject.otherEnsino médio -- Brasilpt_BR
dc.titleBNCC, reforma do ensino médio e questões de gênero: disputas para o controle do conhecimentopt_BR
dc.title.alternativeNational Curricular Common Core (BNCC), high school reform and gender issues: disputes around knowledge controlpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20385pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1640-4803pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4446-9508pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BNCC, Reforma do Ensino Médio e questões de gênero.pdf283.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.