Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71200
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMônica Yumi Jinzenjipt_BR
dc.creatorJunia Boronipt_BR
dc.creatorMariana Gonçalves Andrépt_BR
dc.date.accessioned2024-07-22T21:04:23Z-
dc.date.available2024-07-22T21:04:23Z-
dc.date.issued2022-12-17-
dc.citation.volume8pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage23pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20888/ridpher.v8i00.16719pt_BR
dc.identifier.issn2447-746Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71200-
dc.description.abstractBased on documentary research from a historiographic perspective, this article analyzes school newspapers produced by elementary-school students in the North region of Italy between 1974 and 1980. Through references to the History of Reading and dialoguing with studies on the History of Education, we analyze the development and internationalization of the educational practice proposed by Célestin and Élise Freinet in the 1920s. In this process, we found the use of newspapers as substitutes for manuals and books in school activities, their role in the integration between school and families, and the production of a student centrality and as critical subjects of the inequalities and social injustices.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo, baseado em pesquisa documental de cunho historiográfico, analisa jornais escolares produzidos por estudantes de escolas elementares da região norte da Itália no período de 1974 a 1980. Por meio dos referenciais da História da Leitura e em diálogo com os estudos em História da Educação, analisa-se o desenvolvimento e a internacionalização dessa prática educativa, proposta por Célestin e Élise Freinet desde a década de 1920; nesse processo, verifica-se o uso dos jornais como substitutos dos manuais e livros nas atividades escolares, o seu papel na integração entre a escola e as famílias, e a produção da centralidade dos estudantes como produtores de conhecimento e como sujeitos críticos das desigualdades e injustiças sociais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória da cultura escritapt_BR
dc.subjectJornais escolarespt_BR
dc.subjectPedagogia Freinetpt_BR
dc.subjectEducação popularpt_BR
dc.subject.otherEducação popularpt_BR
dc.subject.otherJornaispt_BR
dc.subject.otherPedagogia Freinetpt_BR
dc.subject.otherEscrita -- Históriapt_BR
dc.titleA pedagogia de Célestin e Élise Freinet transpondo fronteiras (Itália, 1974-1980)pt_BR
dc.title.alternativeThe pedagogy of Célestin and Élise Freinet crossing borders (Italy, 1974-1980)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16719pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3639-9389pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9300-9095pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8131-4989pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A pedagogia de Célestin e Élise Freinet transpondo fronteiras.pdf671.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.