Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/71202
Type: | Dissertação |
Title: | Première Rhapsodie de Claude Debussy (1910) como estudo de caso sobre dedilhados: proposta de edição prática |
Authors: | Luís Fernando Umbelino da Silva |
First Advisor: | Edite Maria Oliveira da Rocha |
First Referee: | Eduardo Gonçalves dos Santos |
Second Referee: | Herson Mendes Amorim |
Third Referee: | Raquel Santos Carneiro |
Abstract: | A Première Rhapsodie (1910) de Claude Debussy, obra canônica do repertório para clarinete do séc. XX, é considerada uma das mais exigentes em termos de domínio técnico e de expressividade musical, sendo constantemente selecionada em concursos internacionais para atestar níveis comparativos de performance musical. Tendo como eixo temático a complexidade das opções de dedilhados como um dos maiores desafios desta obra como objeto de estudo, para fins de obter maior qualidade do legato e regularidade rítmica, esta pesquisa centra-se numa seleção de cinco excertos que foram alvo de um levantamento de dados para determinar critérios que balizem a tomada de decisão do clarinetista ao tocar esta peça. Nesse contexto, este trabalho apresenta como meta uma proposta de edição prática da parte de clarinete da Première Rhapsodie, cuja coleta de dados permitiu analisar o retorno de um corpo de 37 clarinetistas de âmbito internacional e embasar esta proposta com indicação específica de dedilhados para os cinco excertos selecionados. |
Abstract: | Claude Debussy's Première Rhapsodie (1910), a canonical work in the 20th century clarinet repertoire, is considered one of the most demanding in terms of technical mastery, musical expressiveness and is often selected in international competitions to attest comparative levels of musical performance. With the complexity of fingering options as one of the major challenges of this object of study, in order to achieve greater legato quality and rhythmic regularity, this research centers on a selection of five excerpts. These musical fragments were the subject of a data survey to determine criteria to guide the clarinetist’s decision-making when playing this piece. In this context, the aim of this work is to present a proposal for a practical edition of the clarinet part of Première Rhapsodie, whose data collection made it possible to analyze the feedback from a body of 37 international clarinetists, and a proposal based on specific fingering indications for the five selected excerpts. |
Subject: | Música - Teses Música para clarinete Clarinete - Estudos e exercícios |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Música |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/71202 |
Issue Date: | 8-Apr-2024 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação Luís Umbelino_EMUFMG_07 2024.pdf | 4.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.