Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71255
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFatima Maria Araújo Leitãopt_BR
dc.creatorMarcus Aurelio Taborda de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-23T21:46:07Z-
dc.date.available2024-07-23T21:46:07Z-
dc.date.issued2022-02-28-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage25pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1413-24782022270001pt_BR
dc.identifier.issn1809-449Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71255-
dc.description.abstractThis article aims to analyze the life story of four female teachers, who were political militants against the Brazilian civil-military dictatorship in the 1960s and 1970s. Through their memories, we try to understand their school and academic trajectories, unveiling the main social institutional influences, ideas, and perspectives presented in their political formation process. Also, we aim to understand the definition of their roles as women, militants, and teachers, connecting the past and the present. We used oral history as empirical support, highlighting their life trajectories and observing the connection between family, public and private schools, Catholic Church, political parties, universities, and dictatorship agents. We conclude that political militancy during the teachers’ youth period is an indelible aspect of their experiences, considering that they believed in youth transformation and their role in the changing society.pt_BR
dc.description.resumoAnalisamos a história de vida de quatro educadoras, militantes no combate à ditadura civil-militar brasileira, nos anos de 1960-1970. Por meio de suas memórias buscamos entender suas trajetórias de formação, desvelando as principais influências no que concerne às instituições, ideias e perspectivas presentes em seus processos de formação política. Interessou-nos compreender a definição de suas posturas como mulheres, militantes e profissionais. Utilizando a história oral como suporte empírico, vislumbramos o entrelaçamento de vidas construídas com base em uma teia de sociabilidade na qual confluem instituições como a família, escolas públicas e privadas, Igreja católica, entidades e partidos políticos, universidade e agentes a serviço do estado ditatorial. Depreende-se por meio do estudo que a militância da juventude parece ter-se tornado marca indelével de suas experiências como professoras que creram na transformação da juventude e em seu papel na transformação da sociedade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória da educaçãopt_BR
dc.subjectHistória e memóriapt_BR
dc.subjectHistória e ditadura militarpt_BR
dc.subjectHistória da educação políticapt_BR
dc.subjectMilitância políticapt_BR
dc.subjectVidas de professoraspt_BR
dc.subjectEducação e ditadura civil-militarpt_BR
dc.subject.otherEducação -- Históriapt_BR
dc.subject.otherRegime militarpt_BR
dc.subject.otherEducação políticapt_BR
dc.titleDa militância política à constituição do ser professora: memórias revisitadas, histórias entrelaçadaspt_BR
dc.title.alternativeFrom political militancy to becoming a teacher: revisited memories, intertwined (hi)storiespt_BR
dc.title.alternativeDe la militancia política a la constitución de ser maestra: memorias revisadas, historias entrelazadaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbedu/a/Th4GVXwQgmsTgMbdGLTmfjB/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9118-3778pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6079-9710pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Da militância política à constituição do ser professora.pdf256.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.