Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/71290
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Carlos Aleixo Reis | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5317178599045800 | pt_BR |
dc.contributor.advisor2 | Elise Barbara Pittenger | pt_BR |
dc.contributor.advisor2Lattes | http://lattes.cnpq.br/4667153791539666 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Abel Raimundo Morais da Silva | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Jessé Máximo Pereira | pt_BR |
dc.creator | Lauriza Valkíria Anastácio | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6308581673365135 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-07-24T14:06:46Z | - |
dc.date.available | 2024-07-24T14:06:46Z | - |
dc.date.issued | 2024-03-01 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/71290 | - |
dc.description.abstract | This paper investigates the aspects of Northeastern popular tradition music and the Armorial Movement present in the wok “Suíte Macambira” for solo cello, by composer Clóvis Pereira. Theses aspects are related to the idiomatic elements of the cello in classical music.The paper provides a summary of elements from these musical tradition and describes the role they played in the composer’s career. It also addresses how Clóvis uses tools from Notheastern popular tradition and Armorial music in the writing for cello in three movements of the “Suíte Macambira”. Finally, aiming to highlight the elements of Northeastern tradition in the interpretation of the piece, it suggests interpretative approaches for these three movements: the Preludio, the Canto do Cego, and the Coco Agalopado. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa investiga os aspectos da música de tradição popular nordestina e do Movimento Armorial presentes na obra Suíte Macambira para violoncelo solo, do compositor Clóvis Pereira. A pesquisa apresenta um resumo de elementos dessas tradições musicais e descreve o papel que elas tiveram na carreira do compositor. Também aborda a maneira com que Clóvis utiliza ferramentas da música de tradição popular nordestina e armorial na escrita para violoncelo em três movimentos da Suíte Macambira. Finalmente, com o intuito de destacar os elementos de tradição nordestina na interpretação da obra, aponta sugestões interpretativas para esses três movimentos: o Prelúdio, o Canto do Cego e o Coco Agalopado. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | violoncelo solo | pt_BR |
dc.subject | Suíte Macambira | pt_BR |
dc.subject | música armorial | pt_BR |
dc.subject | Clóvis Pereira | pt_BR |
dc.subject.other | Música - Teses | pt_BR |
dc.subject.other | Música para violoncelo | pt_BR |
dc.subject.other | Movimento armorial (Arte brasileira) | pt_BR |
dc.subject.other | Pereira, Clóvis | pt_BR |
dc.title | Suíte Macambira de Clóvis Pereira: o violoncelo entre o erudito e a tradição | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação Revisada Formatada PDFA.pdf | 4.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.