Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71290
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Aleixo Reispt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5317178599045800pt_BR
dc.contributor.advisor2Elise Barbara Pittengerpt_BR
dc.contributor.advisor2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4667153791539666pt_BR
dc.contributor.referee1Abel Raimundo Morais da Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Jessé Máximo Pereirapt_BR
dc.creatorLauriza Valkíria Anastáciopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6308581673365135pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-24T14:06:46Z-
dc.date.available2024-07-24T14:06:46Z-
dc.date.issued2024-03-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71290-
dc.description.abstractThis paper investigates the aspects of Northeastern popular tradition music and the Armorial Movement present in the wok “Suíte Macambira” for solo cello, by composer Clóvis Pereira. Theses aspects are related to the idiomatic elements of the cello in classical music.The paper provides a summary of elements from these musical tradition and describes the role they played in the composer’s career. It also addresses how Clóvis uses tools from Notheastern popular tradition and Armorial music in the writing for cello in three movements of the “Suíte Macambira”. Finally, aiming to highlight the elements of Northeastern tradition in the interpretation of the piece, it suggests interpretative approaches for these three movements: the Preludio, the Canto do Cego, and the Coco Agalopado.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa investiga os aspectos da música de tradição popular nordestina e do Movimento Armorial presentes na obra Suíte Macambira para violoncelo solo, do compositor Clóvis Pereira. A pesquisa apresenta um resumo de elementos dessas tradições musicais e descreve o papel que elas tiveram na carreira do compositor. Também aborda a maneira com que Clóvis utiliza ferramentas da música de tradição popular nordestina e armorial na escrita para violoncelo em três movimentos da Suíte Macambira. Finalmente, com o intuito de destacar os elementos de tradição nordestina na interpretação da obra, aponta sugestões interpretativas para esses três movimentos: o Prelúdio, o Canto do Cego e o Coco Agalopado.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectvioloncelo solopt_BR
dc.subjectSuíte Macambirapt_BR
dc.subjectmúsica armorialpt_BR
dc.subjectClóvis Pereirapt_BR
dc.subject.otherMúsica - Tesespt_BR
dc.subject.otherMúsica para violoncelopt_BR
dc.subject.otherMovimento armorial (Arte brasileira)pt_BR
dc.subject.otherPereira, Clóvispt_BR
dc.titleSuíte Macambira de Clóvis Pereira: o violoncelo entre o erudito e a tradiçãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Revisada Formatada PDFA.pdf4.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.