Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71337
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorStéphanie Eulália de Jesus Sabarápt_BR
dc.creatorTaísa Grasiela Gomes Liduenha Gonçalvespt_BR
dc.creatorMaria Cristina Piumbato Innocentini Hayashipt_BR
dc.date.accessioned2024-07-24T21:27:46Z-
dc.date.available2024-07-24T21:27:46Z-
dc.date.issued2022-12-19-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue30pt_BR
dc.citation.spage377pt_BR
dc.citation.epage395pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.59306/poiesis.v16e302022377-395pt_BR
dc.identifier.issn2179-2534pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/71337-
dc.description.abstractThe aim of this article is to analyze literacy and reading for Special Education students based on Brazilian theses and dissertations. A survey was carried out in the Theses and Dissertations Catalog of the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD/IBICT). Were found 24 productions with the literacy, reading and special education interface (19 dissertations and 5 theses). The results indicated an increase in production from 2014, with federal institutions predominance and southeast regional representation, with the Federal University of São Carlos (UFSCar) with more publications. We identified the prevalence of intellectual disability and deafness in the works and a tendency to consider phonological awareness for the literacy process of students, especially those with intellectual disabilities.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do trabalho é analisar a alfabetização e o letramento para estudantes da Educação Especial baseando-se nas teses e dissertações brasileiras. Realizou-se um levantamento no Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD/IBICT). Foram encontradas 24 produções, sendo 19 dissertações e 5 teses com a interface alfabetização, letramento e educação especial. Os resultados indicaram um aumento da produção a partir de 2014, com o predomínio das instituições federais (n=16) e representatividade regional sudeste (n=15), sendo a Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) com mais publicações (n=7). Identificou-se a prevalência da deficiência intelectual (n=12) e da surdez (n=4) nos trabalhos e uma tendência em considerar a consciência fonológica para o processo de alfabetização dos estudantes, sobretudo daqueles com deficiência intelectual.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPoiésispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlfabetização e letramentopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectBibliometriapt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherBibliometriapt_BR
dc.titleAlfabetização e letramento na educação especial: um panorama das teses e dissertações brasileiraspt_BR
dc.title.alternativeLiteracy and reading in special education: a prospect of brazilian theses and dissertationspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6508-0553pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5589-584Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1250-3767pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alfabetização e letramento na educação especial.pdf456.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.