Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/71463
Type: Artigo de Periódico
Title: Distanciamento social e tempo livre: paradoxos vivenciados por estudantes da Universidade Estadual de Minas Gerais no âmbito do lazer
Other Titles: Social isolation and spare time: paradoxes experienced by students at the Minas Gerais State University with regard to leisure
Authors: César Teixeira Castilho
Sheylazarth Presciliana Ribeiro
Bruno Ocelli Ungheri
Abstract: A partir da oficialização do decreto sobre a pandemia do novo Coronavírusdivulgado pela OMS em março/2020, esta pesquisa vislumbrou analisar as primeiras consequências do distanciamento social no dia-a-dia de discentes da Universidade Estadual de Minas Gerias (UEMG), através de três grandes eixos: moradia; trabalho/renda e saúde/bem-estar. Para tanto, um questionário, tipo survey, foi elaborado com 42 questões. Percebeu-se uma precariedade crescente quanto à qualidade de vida e acesso aos aparatos eletrônicos, devido à crise socioeconômica engendrada pela pandemia, dos discentes e seus familiares. Foi perceptível uma nova conjuntura em termos espaciais e temporais na vida dos discentes, afetando o tempo de trabalho, o tempo livre e os lazeres. Conclui-se que, caso não haja uma ação efetiva do poder público, a desigualdade socialdo país tende a estender-se de súbito, com impactos agudos na dimensão do lazer.
Abstract: Based on the discussions about the contemporaneity and the officialization of law decree on the pandemic of the new coronavirus released by WHO in March / 2020, this research aimed to analyse the first consequences of social isolation in the day-to-day lives of students at the State University of Minas Gerais (UEMG), through three main axes: housing; work / income and health / well-being. In this aspect, a questionnaire, survey type, was elaborated with 42 questions. After material analysis, it is noticeable a growing precariousness in terms of quality of life, access to electronic devices, among others, due to the socioeconomic crisis engendered by the pandemic, of students and their families. In addition, a new conjuncture is perceived in spatial and temporal terms in the lives of students, greatly affecting the respondents' working time, spare time and leisure. It is concluded that, if there is no effective action by the public authorities, the country's social inequality tends to suddenly expand, opening up our social fracture.
Subject: Lazer
COVID-19 (Doença)
Professores universitários
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.35699/2447-6218.2020.25216
URI: http://hdl.handle.net/1843/71463
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/25216
metadata.dc.relation.ispartof: LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISTANCIAMENTO SOCIAL E TEMPO LIVRE.pdf470.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.