Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72090
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorIslaine Natália Demétriopt_BR
dc.creatorMaria Amália de Almeida Cunhapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-29T17:53:28Z-
dc.date.available2024-07-29T17:53:28Z-
dc.date.issued2022-12-31-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage151pt_BR
dc.citation.epage164pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.47208/sd.v28i3.2996pt_BR
dc.identifier.issn2317-0204pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72090-
dc.description.abstractThis article aims to understand the meanings that families, children and adolescents of a elementary school of the municipal network of Belo Horizonte, attribute to the institutions school and Guardian Council (TC), considering the relationships established between them and the interference of these relationships in the educational processes of the school. We investigate how the family configurations of children and adolescents referred to the TC are constituted. We based on some authors, including Carvalho and Ristum (2013) and Thin (2006). We conducted comprehensive interviews with family members of children and adolescents attended by the TC. These field incursions indicated the need for approximation of family contexts, in order to understand the place that these actors occupy in the family-school-CT triad and that the referrals made to the TC interfere in the daily relations between these two instances of socialization and in the educational processes school.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem por objetivo compreender os sentidos que as famílias, as crianças e os adolescentes de uma escola do Ensino Fundamental da rede municipal de Belo Horizonte atribuem às instituições Escola e Conselho Tutelar (CT), considerando as relações estabelecidas entre elas e a interferência dessas relações nos processos educativos escolares. Investigamos como se constituem as configurações familiares das crianças e dos adolescentes encaminhadas ao CT. Para a análise, baseamo-nos em alguns autores, entre eles Carvalho e Ristum (2013) e Thin (2006). Realizamos entrevistas compreensivas com familiares das crianças e dos adolescentes atendidos pelo CT. Os resultados derivados das incursões a campo indicaram a necessidade de aproximação dos contextos familiares, a fim de compreendermos o lugar que esses atores ocupam na tríade família-escola-CT, atentando para o fato de que os encaminhamentos feitos ao CT interferem nas relações cotidianas entre essas duas instâncias de socialização e nos processos educativos escolares.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSociedade em Debatept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectFamíliapt_BR
dc.subjectConselho Tutelarpt_BR
dc.subjectCriança e Adolescentept_BR
dc.subject.otherCrianças e adolescentespt_BR
dc.subject.otherEscolaspt_BR
dc.titleEscola e Conselho Tutelar: sentidos construídos pelas famílias, crianças e adolescentespt_BR
dc.title.alternativeSchool and Tutorial Council: senses built by families, children and adolescentspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/2996pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3689-5283pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0233-3883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Escola e Conselho Tutelar sentidos construídos pelas famílias, crianças e adolescentes.pdf255.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.