Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72222
Type: Tese
Title: Numerical modeling and experimental characterization of conical-laminated elastomeric bearings subjected to different modes of large multiaxial strains - an application of DIC technique in biaxial straining
Other Titles: Modelagem numérica e caracterização experimental de mancais elastoméricos laminados conicamente submetidos a diferentes modos de grandes deformações multiaxiais - Uma aplicação da técnica DIC em deformação biaxial
Authors: Debora Francisco Lalo
First Advisor: Marcelo Greco
First Referee: Katia Luccheisi Cavalca Dedini
Second Referee: Marcilio Alves
Third Referee: Felício Bruzzi Barros
metadata.dc.contributor.referee4: Estevam Barbosa de Las Casas
Abstract: Elastomeric components are essential in engineering field since they isolate vibration, reduce noise, accommodate oscillatory movements and allow misalignment between axes. Their mechanical properties can vary according to a specific condition, enabling their applications be subjected to large deformations under multiaxial loading. Since their constitutive relations are highly nonlinear and different for each pure mode of deformation, experimental tests for each mode must be performed in order to obtain the proper law which describes the behavior of this type of material. In this context, the framework of this study is to develop a methodology based on Digital Image Correlation (DIC) applied in biaxial straining under large deformations to calibrate the rubber computational modeling by Finite Element Method (FEM) according to prototype tests when subjected to a very complex deformation mode. Thus, the validation of the adopted methodology has as focus of study a conical rubber spring used in suspensions of the railway industry and which is produced by an engineering company. Since the material approaches incompressibility, different shape functions were adopted to describe the fields of pressure and displacements according to the finite element hybrid formulation. The biaxial experiments were performed in a cruciform machine and the applied methodology was validated through a classical bulge test. Despite the low biaxiality degree, reasonable results were obtained to nominal strain levels higher than 300%, with the proposed methodology. Initially, the correlation between axial and radial stiffness under pre-compression was obtained by experimental tests in prototypes and virtual modeling developed through a curve fitting procedure. Next, aiming to compare the material responses and investigate its mechanical behavior under different multiaxial loading conditions, the constitutive parameters were accurately adjusted through an optimization algorithm implemented in Python® program language for Abaqus®, which calibrates the virtual model according to the prototype test data. Final results pointed to a change in material behavior when subjected to radial loading due to friction between rubber pads and metal parts as well as due to pre-compression effects. In order to take this effect into account a subroutine for adaptive remeshing and mesh mapping solution was implemented. Finally, an analytical solution for radial stiffness was proposed taking into account the shape factor and compression modulus of the rubber component.
Abstract: Os componentes elastoméricos são essenciais na engenharia, pois isolam a vibração, reduzem ruídos, acomodam movimentos oscilatórios e permitem o desalinhamento entre os eixos. Suas propriedades mecânicas podem variar de acordo com uma condição específica, permitindo que suas aplicações sejam submetidas a grandes cargas multiaxiais. Como suas relações constitutivas são altamente não-lineares para cada modo puro de deformação, testes experimentais devem ser realizados para obtenção da lei apropriada que descreva o comportamento desse tipo de material. Nesse contexto, o presente estudo visa desenvolver uma metodologia baseada em Correlação de Imagens Digitais para grandes extensões biaxiais e calibração da modelagem computacional da borracha pelo Método dos Elementos Finitos de acordo com testes em protótipo quando submetidos a um modo de deformação muito complexo. A validação da metodologia adotada tem como foco de estudo uma mola cônica utilizada em suspensões de veículos ferroviários, produzida por uma empresa de engenharia. Como o material se aproxima da incompressibilidade, diferentes funções de forma foram adotadas para descrever os campos de pressão e de deslocamentos de acordo com a formulação híbrida de elementos finitos. Os experimentos biaxiais foram realizados no modo cruciforme e a metodologia aplicada foi validada através de um bulge test clássico. Apesar do baixo grau de biaxialidade, os resultados obtidos foram aceitáveis para níveis de deformação superiores a 300%, com a metodologia proposta. Inicialmente, a correlação entre rigidez axial e radial sob pré-compressão foi obtida por testes em protótipos e modelagem virtual desenvolvida através de um procedimento de ajuste de curvas. Em seguida, com o objetivo de comparar as respostas dos materiais e investigar seu comportamento mecânico sob diferentes condições de carregamento multiaxial, os parâmetros constitutivos foram ajustados por meio de um algoritmo de otimização implementado em linguagem de programação Python® para Abaqus®, que calibra o modelo virtual de acordo com os dados de teste. Os resultados finais apontaram uma mudança no comportamento do material quando submetido a carga radial devido ao atrito entre as camadas de borracha e as peças metálicas, bem como devido aos efeitos de pré-compressão. Para considerar este efeito, foi implementada uma sub-rotina para remalhamento adaptativo. Por fim, foi proposta uma solução analítica para rigidez radial, levando em consideração o fator de forma e o módulo de compressão do componente de borracha.
Subject: Engenharia de estruturas
Elastômeros
Método dos elementos finitos
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ESTRUTURAS
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Estruturas
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/72222
Issue Date: 25-Jun-2020
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