Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72262
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ivana Montandon Soares Aleixopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6764820971629320pt_BR
dc.contributor.referee1Admir Soares de Almeidapt_BR
dc.contributor.referee2Temistocles Damasceno Silvapt_BR
dc.creatorAlexandra Macêdo de Almeidapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1893344757598885pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-01T15:03:35Z-
dc.date.available2024-08-01T15:03:35Z-
dc.date.issued2023-06-16-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72262-
dc.description.abstractThis research was carried out with the intention of narrating the practice of volleyball at CEEP PIO XII, in Jaguaquara-Bahia, focusing on the participating subjects. The intervention was qualitative, descriptive, exploratory, through narrative research, which aimed to investigate and narrate the experience of the pedagogical practice of volleyball and the effects of its practice on the lives of students and graduates. The methodology was based on the application of a questionnaire, with closed, open and semi-open questions, the analysis of which will be the proposal of Bardin (2004), which aims to narrate the work possibilities of volleyball practice at CEEP PIO XII. The sample was made up of students and graduates specifically from this school community. By carrying out the study, we were able to learn relevant data about the participation of volunteers, thus identifying positive and negative points. The results indicate that, for the most part, participants are important in classes, emphasizing the social and emotional aspects as being the most relevant. Furthermore, the interviewees pointed out that the negative points mainly referred to the conditions of the spaces and the lack of resources to carry out classes/training. This study is expected to be offered to the community, as a final product, a portfolio that will show the trajectory of volleyball practice at CEEP PIO XII, and the implications for school and personal life narrated by its participants, as well as the possibility of contributing to the investigation and reflection on teaching practice, enabling improvements and encouraging further studies.pt_BR
dc.description.resumoEssa pesquisa foi realizada com a pretensão de narrrar a prática da modalidade voleibol no CEEP PIO XII, em Jaguaquara-Bahia, direcionando o olhar sobre os sujeitos participantes. A intervenção foi qualitativa descritiva exploratória, por meio de pesquisa narrativa, que teve como objetivo investigar e narrar a experiência da prática pedagógica do voleibol e os efeitos de sua prática na vida de estudantes e egressos. A metodologia pautou-se por meio de aplicação de questionário, com perguntas fechadas, abertas e semiabertas, cuja análise será a proposta por Bardin (2004), que visou narrar as possibilidades de trabalho da prática do voleibol no CEEP PIO XII. A amostra foi composta por alunos e egressos especificamente dessa comunidade escolar. Através da realização do estudo, pudemos conhecer dados relevantes sobre a participação dos voluntários, identificando, assim, pontos positivos e negativos. Os resultados indicam que, em sua maioria, os participantes consideram importante participar das aulas, enfatizando os aspectos sociais e emocionais como sendo os mais relevantes. Além disso, os envolvidos apontaram que os pontos negativos referem-se principalmente às condições dos espaços e falta de recursos para a realização das aulas/treinos. Espera-se com esse estudo ofertar à comunidade, como produto final, um portfólio que mostrará a trajetória da prática do voleibol no CEEP PIO XII, e as implicações na vida escolar e pessoal narrada por seus participantes, bem como na possibilidade de contribuição na investigação e reflexão sobre a prática docente, possibilitando melhorias e incentivando estudos posteriores.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Física - Mestrado Profissionalpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectvoleibolpt_BR
dc.subjecteducação física escolarpt_BR
dc.subjectesportept_BR
dc.subjectsocializaçãopt_BR
dc.subject.otheraspectos sociaispt_BR
dc.titleO ensino do voleibol no CEEP PIO XII: além do esporte, um olhar sobre os sujeitospt_BR
dc.title.alternativeTeaching volleyball at CEEP PIO XII: beyond the sport, a look at the subjects.pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alexandra Macedo_dissertação.pdf2.9 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons