Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72311
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Flávia Pereira Xaviept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2342873264030499pt_BR
dc.contributor.referee1Mariane Campelo Koslinskipt_BR
dc.contributor.referee2José Francisco Soarespt_BR
dc.contributor.referee3Maria Teresa Gonzaga Alvespt_BR
dc.contributor.referee4Raquel Rangel de Meireles Guimaraespt_BR
dc.creatorIsis Arantes Maciel de Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3598777740178177pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-02T12:15:24Z-
dc.date.available2024-08-02T12:15:24Z-
dc.date.issued2023-08-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72311-
dc.description.abstractThis work aims to answer the question: do the characteristics of schools produce effects capable of reducing the chances of complications in school trajectories when the individual variables of students are controlled? Through an empirical and quantitative investigation, we answer this question with two contributions. The first is a sketch of the scenario of Brazilian school trajectories in the last decade. This photograph makes it possible to follow and understand the funnel that is the Brazilian educational system over the years. The second is in these trajectories placed under three theoretical premises through analytical models. The objective of the models was to map the research object to guide managers in the elaboration of public policies capable of increasing regular trajectories with educational equity. The main results are the effect of teacher training and regularity on students failing and dropping out of school. The work also discusses the imputation of missing cases in educational databases and how this methodology can impact students who stop attending school. Our main result is the effect of adequate teacher training on regular trajectories.pt_BR
dc.description.resumoA pergunta que esse trabalho se propõe a responder é: as características das escolas produzem efeitos capazes de reduzir as chances de intercorrências nas trajetórias escolares, quando controladas as variáveis individuais dos alunos? Fazemos isso através de uma investigação empírica que utiliza o Censo Escolar respondemos essa pergunta com duas contribuições. A primeira é um desenho do cenário das trajetórias escolares brasileiras na última década. Essa fotografia permite acompanhar e entender ao longo dos anos o funil que é o sistema educacional brasileiro. A segunda está nessas trajetórias colocadas sob três premissas teóricas através de modelos analíticos: o efeito das origens sociais, o efeito de pares e o efeito escola. O objetivo desses modelos foi mapear o objeto de pesquisa para nortear gestores na elaboração de políticas públicas que sejam capazes de aumentar as trajetórias regulares com equidade educacional. O trabalho também discute sobre a imputação de casos ausentes nas bases educacionais e como essa metodologia pode impactar sobre os alunos que deixam de frequentar a escola. Nosso principal resultado é o efeito da formação docente adequada sobre as trajetórias regulares.pt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectTrajetórias educacionaispt_BR
dc.subjectEfeito escolapt_BR
dc.subjectCenso escolarpt_BR
dc.subjectBases de dados longitudinaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.subject.otherCenso escolarpt_BR
dc.subject.otherIgualdade na educaçãopt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicas - Educaçãopt_BR
dc.titleDesigualdades de trajetórias educacionais na educação básica brasileirapt_BR
dc.title.alternativeEducation trajectories inequalities in brazilian basic educationpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_Isis_Arantes.pdf5.05 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons