Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/72312
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Anna Paula Vencatopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0542304469914856pt_BR
dc.creatorJennifer Perucci de Almeidapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4017197115243571pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-02T12:53:11Z-
dc.date.available2024-08-02T12:53:11Z-
dc.date.issued2023-10-31-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/72312-
dc.description.abstractThis dissertation presents the results of a research project that focused on the social and economic impacts that could arise from the sexual orientation of individuals in the lives of education professionals, specifically the students of the Pedagogy course at the Federal University of Minas Gerais. The study explores how these factors affect professional success. The purpose of this research was to understand the students' perception of success in the field of education by exploring their experiences and accounts. The aim was to comprehend how these elements contribute to or hinder personal fulfillment and the pursuit of social prestige. It was also necessary to observe how these elements shape the identity of teachers, using the narratives of the study participants as the research field. The research relied on theoretical studies on knowledge, power, gender, sexualities, religion, and exclusion, drawing from authors such as Michel Foucault (1976, 1984, 1996) and Judith Butler (1990). The data analysis methodology employed a qualitative-quantitative model, and the instrument for collecting student data involved the administration of questionnaires during classes at the Faculty of Education of UFMG (FaE). Through this research, it became possible to understand and analyze the impactful factors in the sociocultural and economic construction of students and teachers, seeking solutions to issues that present barriers in their professional field due to sexual orientation and gender. In addition to the previously mentioned factors, the study also shed light on the different knowledge and experiences of students and/or professionals as part of the LGBT community, uncovering their main challenges in daily life, fears in contemporary society, and expectations for the future.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação apresenta os resultados de uma pesquisa que, dispôs como temática principal os impactos sociais e econômicos que poderiam ser oriundos da orientação sexual de cada indivíduo, na vida de profissionais da educação, mais especificamente, das/dos alunas/os do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Minas Gerais, e como esses fatores afetam o sucesso profissional. O propósito desta pesquisa foi compreender a percepção das/os estudantes sobre o sucesso na área da educação, explorando suas experiências e relatos. Buscou-se, dessa maneira, entender como esses elementos contribuem ou não para a realização pessoal e a busca pelo prestígio social. Se fez necessário também, observar como esses elementos constroem a identidade das/dos professores, tendo como campo de pesquisa os relatos dos atores do estudo. Para isso, foram utilizados estudos teóricos sobre os saberes, poder, gênero, sexualidades, religião e exclusão, baseados em autores como Michel Foucault(1976, 1984, 1996) e Judith Butler(1990). A metodologia utilizada para a análise de dados foi baseada no modelo quali-quantitativo, e o instrumento para coleta de dados das/dos estudantes, se deu através da aplicação de questionários durante as aulas ministradas na Faculdade de Educação da UFMG (FaE). Com essa pesquisa tornou-se possível compreender e analisar os fatores impactantes na construção sociocultural e econômica das/dos estudantes/docentes, buscando soluções para as questões que se apresentam como barreiras no campo de atuação profissional devido à orientação sexual e gênero. Além dos fatores citados anteriormente, foi possível também, entender sobre os diferentes saberes e vivências das/dos estudantes e/ou profissionais em sendo parte da comunidade LGBT, quais os principais desafios dos seus cotidianos, seus medos face à sociedade contemporânea e expectativas para o futuro.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectPreconceitospt_BR
dc.subjectSucesso profissionalpt_BR
dc.subjectSexualidadespt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherIdentidade de gêneropt_BR
dc.subject.otherPreconceitospt_BR
dc.subject.otherPessoas LGBTQ+pt_BR
dc.subject.otherSexualidadept_BR
dc.subject.otherSucesso profissionalpt_BR
dc.titleDesafios enfrentados por estudantes de licenciatura que se identificam como LGBT na jornada pelo sucesso na esfera profissionalpt_BR
dc.title.alternativeChallenges faced by undergraduate students who identify as LGBT on their journey to success in the professional spherept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.embargo2025-10-31-
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Mestrado - Jennifer Perucci de Almeida-pdfa.pdf
???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.restrictionUntil??? 2025-10-31
1.88 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons